10
anonymous geeft "Banshee: eerste deel van seizoen 1" een 10.
Geschreven door anonymous op 30 januari 2013.
1
0

Banshee: eerste deel van seizoen 1

Als fan van True Blood was ik natuurlijk erg benieuwd naar Banshee; de nieuwe serie van de maker van True Blood: Alan Ball. Ik wist niet wat ik moest verwachten en ik had nauwelijks iets gelezen over Banshee. Wat het was, welke acteurs, verhaallijn en genre. Zou het liggen in de lijn van True Blood; vampiers en weerwolven? Zou het bloederig zijn, spannend en sexy?

Ik zette Banshee op, ging ervoor zitten en binnen tien minuten zat ik al op het puntje van mijn stoel. Spanning, geweld en een vrijpartij waren de ingrediënten van de eerste minuten. Oke, de opening was er! Op naar een nieuwe serie en wellicht een nieuwe verslaving.

Banshee begint op het punt dat een meesterdief en crimineel (Antony Starr van o.a. Rush) de gevangenis verlaat. Hij heeft vijftien jaar gezeten voor de diefstal van diamanten. Binnen tien minuten is hij al betrokken bij een achtervolging door Manhattan. Op een motor weet hij te ontsnappen aan de criminelen die het op hem voorzien hebben. Even daarna zien we het bord van een dorp verschijnen: Banshee. Waarom hij juist daar naartoe gaat is een raadsel. Misschien om zich te verschuilen voor de Maffiabende die op wraak uit is. Als hij de bar van kroegbaas en oud-bokskampioen Sugar Bates (Frankie Faison o.a. bekend van one life to live) binnenkomt is de sfeer van de serie helemaal gezet. Het is donker, mysterieus en gewelddadig. Aan de bar bevind zich een man die een dezer dagen beëdigd zal worden tot sheriff van Banshee. Niemand kent hem. Als er een handgemeen ontstaat probeert de meesterdief de boel nog te sussen, maar al snel loopt het slecht af voor de aankomende sheriff. Tja, en wat doe je dan als meesterdief? Je steelt iets, namelijk de identiteit. En zo gebeurd het dat de meesterdief zonder naam ineens Lucas Hood heet, Sheriff Hood.

Hoe meer je van de pilot ziet, hoe meer mensen je tegenkomt die toch op een of andere manier een rol hebben gespeeld in het vroegere leven van Lucas Hood. Zo is daar vroeger vriend en hulp Job (Hoon Lee,Teenage Mutant Ninja Turtles) en Hoods ex-vriendinnetje, ex-partner in crime en nu vrouw van de officier van justitie, Carrie Hopewell (Ivana Milicevic o.a bekend van Vegas en Charmed)

Hood wordt Sherriff en moet opboksen tegen de criminelen die hem achtervolgen. Zij staan onder leiding van Mr. Rabbit. (Ben Cross o.a. Bekend van The Citadel, the first knight en Star trek) Hij lapt regelmatig de regels aan zijn laars en tot overmaat van ramp gaat Banshee gebukt onder corruptie en de terreur van Kai Proctor (Ulrich Thomsen, een Deense acteur die te zien was in The world is not Enough), een opperheer van de Amish, die op brutale wijze zijn fortuin maakt met drugs, gokken en omkoperij.

Na het uitzenden van drie afleveringen heeft Cinemax besloten tot een tweede seizoen. Banshee is goed ontvangen en is een serie voor zowel mannen als vrouwen. Sommige scènes zijn extreem gewelddadig en de stomende seksscènes liegen er ook niet om. Vooral in de derde aflevering komt een heel duidelijk aspect van de serie naar boven: soms wil je iets doen maar houdt het fatsoen je tegen. Maar wat als je dat fatsoen niet had... De vechtscène uit aflevering drie is er eentje om nooit te vergeten. Twitter gonst van de complimenten en opmerkingen dat mensen gelachen en gejuicht hebben alsof ze er live bij waren.

Na het zien van drie afleveringen van Banshee ben ik verslaafd! De serie is zo goed in elkaar gezet dat je niet alleen jezelf afvraagt wat er gaat gebeuren, maar vooral ook was er in het verleden is gebeurd. De website van de serie: www.welcometobanshee.com speelt daar heel goed op in. Er zijn gebeurtenissen uit het verleden te zien en bij het invoeren van de kluiscode (die je krijgt bij het begin van elke aflevering en let daarbij ook op de foto's die getoond worden) krijg je via de website nog meer antwoorden op de vraag: Wat is er gebeurd in het verleden?

Banshee wordt op dit moment in Nederland alleen uitgezonden op HBO-NL Of andere Nederlandse zenders Banshee gaan uitzenden is nu nog niet bekend.
Volg Banshee
Requiem