7.5
anonymous geeft "Ballers - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door anonymous op 25 juni 2015.
0
0

Ballers - Eerste aflevering

Ballers laat zien dat footballspelers ook sterren zijn. De mannen genieten van de vrouwen, het vele geld en natuurlijk de roem. Maar ook het leven van een footballspeler gaat niet over rozen, want elke medaille heeft een keerzijde en ook die wordt getoond.
Wat maakt Ballers nu zo leuk? Het is een serie over sport, veel geld, mooie vrouwen, grootse feesten, mooie auto's en het heeft snelheid en is hier en daar een tikkeltje dramatisch. Tot zover heel kort Ballers, maar er is natuurlijk nog veel meer te vertellen over deze nieuwe serie van HBO.

Ballers komt van hetzelfde team dat ook Entourage maakte: Stephen Levinson, Mark Wahlberg en Rob Weiss, Weiss scheef ook Ballers. Naast dit geweldige team schrijvers/producers is een prominente rol weggelegd voor Dwayne 'The Rock' Johnson (San Andreas) En met Dwayne Johnson loopt Ballers als een trein. Zonder hem zou de serie, voor mij, minder interessant zijn. Hij laat zien dat hij een groots acteur is, die in Ballers Spencer Strassmore een gezicht geeft. Spencer is een oud profspeler, wiens carrière niet goed afliep. Hij werkt nu als financieel adviseur voor zijn oud-collega's, waarvan sommige nog steeds in de wereld van football leven.

Wie denkt aan Dwayne Johnson, denkt aan die enorme brede kerel, vol tatoeages, die omringd wordt door mooie vrouwen en die rijdt in de mooiste sportwagens. In Ballers is dat niet anders, maar toch lijkt hij meer volwassen, meer subtiel en ingetogen. Hij is de goede, de sterke en zoals zijn naam al aangeeft, een rots in de branding voor anderen. Iemand 300.000 dollar lenen, ach, hij doet het even, alhoewel... Ook Spencer zal zijn hoofd boven water moeten houden. Of hem dat zal lukken, zal bekend worden in de komende afleveringen. In de eerste aflevering krijgen we al een goede indruk welke kant hij zal kiezen.

Ballers laat zien dat sterrendom en snel geld verdienen ook een keerzijde heeft en je uiteindelijk ook verkeerde vrienden krijgt. Dat kan uiteindelijk resulteren in geldgebrek en het einde van een carrière. Daarnaast zijn de sporthelden publieke personen, en daardoor wordt elke stap, en vooral misstap, vastgelegd op de smartphone, wat er ook voor kan zorgen dat levens en carrières geruïneerd worden. Als Ricky Jerret (John David Washington, Malcolm X) een vechtpartij begint in een lokale bar, grijpt Spencer de kans om Ricky ervan te overtuigen dat hij de juiste man is om zijn financiën te regelen, maar voor Spencer is het erg moeilijk om vriendschap en zaken te scheiden.

Over het algemeen is Ballers een prima serie, waarin Johnson een geloofwaardige financieel agent neerzet. Jazmyn Simon (Hello Ladies) zet als Julie Greane de liefhebbende echtgenote van Charles Greane (Omar Benson Miller, CSI:Miami) neer. Charles is een oud speler die nu auto's verkoopt, maar graag weer wil spelen. Spencers vorige agent Jason (Troy Garity, Boss), blijft een vriend van Spencer, vooral als het gaat om hem te helpen klanten te werven. Jason is geen Jerry Maguire type, maar een oververmoeide sport-agent die het, na al die jaren deals sluiten, wel gezien heeft. Ieder karakter wordt geloofwaardig neergezet, alsof het stuk voor stuk echte footballspelers zijn.

Van geen enkele serie kan na één aflevering gezegd worden of het een goede serie is of niet (uitzonderingen daargelaten). Je moet toch meerdere afleveringen kijken om een goed oordeel te geven. Wel kan ik mijn mening geven, en dat is dat de eerste aflevering van Ballers een cadeautje is; het inpakpapier ziet er goed uit, ik ben nu heel benieuwd wat er in zit. Elke aflevering duurt 28 minuten, maar dat maakt niet uit met Ballers. Het voelt alsof je een aflevering van 45 minuten aan het kijken bent. Nergens verslapt de eerste aflevering. Ik ben benieuwd naar de rest van de serie.

Ballers wordt elke dinsdag uitgezonden via HBO Nederland. De eerste aflevering is gratis te bekijken op HBO.nl
Volg Ballers
Players Only