Peter Rotthier geeft "Bad Banks - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Peter Rotthier op 15 september 2018.
0
0

Bad Banks - Seizoen 1

Bad Banks is een Duitse serie met een internationale uitstraling. Zoals de titel al zegt spelen de zes afleveringen zich af in het Europese bankwezen.

We maken kennis met Jana Liekam (Paula Beer) die werkzaam is bij een bank in Brussel. Na een dispuut met een van haar meerderen wordt ze ontslagen. De directrice van de bank Christelle Leblanc (Désirée Nosbusch, Ein Fall für zwei) doet Jana echter een voorstel en zo komt ze terecht bij de Duitse bank Deutsche Global Invest waar Gabriel Fenger (Barry Atsma, Klem) de plak zwaait.

Mocht ik puur afgaan op die gedubde reeks dan haalde Bad Banks niet eens een voldoende

Jana is van geen kleintje vervaart en wil absoluut naar de top in het bankwezen. Ze neemt dan ook enorme risico’s waardoor ze haar werkgever tot de wanhoop drijft. Toch laat ze telkens weer zien dat ze precies weet wat ze doet op de financiële markt. Ze blijft echter de speelbal van Leblanc die haar bij DGI gepost heeft om achter de schermen aan de juiste touwtjes te trekken.

De gedrevenheid van Jana heeft echter ook zijn keerzijde. Zelf mag ze anderen niet ontzien, toch ontkomt ze zelf ook niet aan tegenslagen. Haar relatie loopt op de klippen en ze blijkt ook ziek te zijn waardoor ze geregeld toevallen krijgt en niet in staat is om ook maar iets te doen. Daarnaast moet ze zich geregeld bedienen van chantage en aanverwante middeltjes om de loyaliteit van enkele medewerkers te kopen.

De hele aanzet van het verhaal mondt uit in een heuse bankencrisis in Duitsland. Dan pas wordt duidelijk hoe Jana gebruikt werd. Haar medewerkers/vrienden zijn ook mee de dupe van dit spelletje geworden en samen openen ze op die manier een link naar een eventueel tweede seizoen.

Bad Banks is alvast een sterke serie met goede acteurs die ervoor zorgen dat er ondanks het saaie gegeven van banktransacties heel wat te beleven valt. Het is duidelijk dat de top van het bankierswereldje niet voor zachtaardige mensen is en alleen mensen met daadkracht hun weg vinden naar de top van de piramide. De grootste uitdaging is echter om eens je boven bent daar te kunnen blijven.

Bad Banks
© Arte

Ondanks de controverse die er ontstond toen de NPO besliste om deze reeks in een dubversie op het scherm te brengen kunnen we niets anders zeggen dan dat Bad Banks een degelijk werkstukje is dat tot de laatste seconde beklijft. Wie de reeks nog niet gezien heeft raden we echter wel aan om de originele versie te bekijken want een gedubde reeks waarin de Duitsers, Nederlands spreken en waarin tussendoor ook Engels en Frans gesproken wordt wanneer dat noodzakelijk is, lijkt nergens op. Mocht ik puur afgaan op die gedubde reeks dan haalde Bad Banks niet eens een voldoende door de belachelijke manier waarop die dubbing gebeurd is. Maar als je dat weg kan denken, merk je al gauw dat Bad Banks staat als een huis.
Volg Bad Banks
Long Live the Queen
Long Live the Queen