Peter Rotthier geeft "Babylon Berlin - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Peter Rotthier op 17 januari 2018.
0
0

Babylon Berlin - Seizoen 1

De Duitse reeks Babylon Berlin brengt ons terug naar het eind van de jaren twintig. Van de nazi’s is nog geen sprake en het Duitse volk amuseert zich in de vele clubs die opduiken in de grote steden.

Tegen deze achtergrond wordt het verhaal verteld van de oorlogsveteraan Gereon Rath ((Volker Bruch – Unsere Mütter, Unsere Väter), een getraumatiseerd politieman uit Keulen. Om de gevolgen van het opgelopen trauma onder controle te houden, gebruikt Rath drugs zodat hij normaal kan functioneren. In opdracht van de burgemeester van zijn stad wordt hij tijdelijk gedetacheerd in Berlijn waar hij op zoek moet naar compromitterend materiaal over de burgervader.

Babylon Berlin
© Sky Deutschland

In Berlijn moet Rath samenwerken met Bruno Wolther (Peter Kurth – Karl May), een doorwinterde flik die er niet vies van is om links en rechts tegen vergoeding een oogje dicht te knijpen of een verdachte harder aan te pakken dan nodig. Het hele gebeuren start met in een inval in een filmstudio waar een pornofilm wordt gemaakt. Daar maken we direct kennis met de manier waarop Wolther te werk gaat.

Naast het probleem van Rath, draait dit eerste seizoen ook rond een mysterieuze trein uit Rusland waaraan een extra wagon is toegevoegd. Dat gegeven brengt ons bij het communisme dat in die periode aan een opmars is in de Duitse hoofdstad. Niet verwonderlijk, want het krioelt in de stad van de uitgeweken Russen; aanhangers van Trotski die op de vlucht zijn gegaan nadat Stalin aan de macht kwam.

Het eerste seizoen eindigt in complete chaos en laat kijker een beetje verweesd achter.

Een ander belangrijk personage in Babylon Berlin is Charlotte Ritter (Liv Lisa Fries – Mitten In Deutschland: NSU). Zij en haar familie kunnen nauwelijks de eindjes aan elkaar knopen. Overdag probeert ze de kost te verdienen met secretaressewerk op het politiebureau en ’s avond werkt ze in een populaire club, waar ze haar diensten aanbied aan de mannen. Charlotte droomt echter van een carrière als politie-inspecteur en in samenwerking met Rath ziet ze een kans om zich te bewijzen.

Al deze verhaallijnen komen langzaam maar zeker samen en zorgen voor heel wat spanning. Babylon Berlin is gebaseerd op een reeks boeken van Volker Kutcher. Wat wel heel jammer was, is het einde van het eerste seizoen dat in complete chaos eindigde en de kijker een beetje verweesd achterliet. Het is volgens ons ook niet voor niets dat men in Duitsland het tweede seizoen direct na het eerste uitzond. De laatste aflevering van het eerste seizoen heeft namelijk niet echt een cliffhanger: je merkt dat het verhaal van Rath, Ritter en Wolther op het moment van de laatste beelden nog niet ten einde is.

Babylon Berlin
© Sky Deutschland

Voor de rest is men er wel in geslaagd om een perfect beeld te scheppen van Duitsland op het einde van de jaren twintig van de vorige eeuw. Op de vertolkingen van de hoofdrolspelers is nauwelijks iets aan te merken en wie houdt van misdaadreeksen zal in Babylon Berlin zeker zijn gading wel vinden. Nu is het gewoon nagelbijtend afwachten tot men hier seizoen twee op ons scherm loslaat.
Volg Babylon Berlin
Episode 12
Episode 12