7
Mandy Gelling-Potharst geeft "Baantjer het Begin - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 15 januari 2020.
0
1

Baantjer het Begin - Seizoen 1

Het begin van de jaren '80 stond in het teken van demonstraties. De eerste twee afleveringen van Baantjer het Begin, die eigenlijk te boek staan als de film die eind 2019 in de bioscopen heeft gedraaid, staan in het teken van de kroning van Beatrix. De leus "Zonder woning geen kroning" werd daar veelvuldig gehoord. Over die film heb ik al eerder een recensie geschreven; Baantjer het Begin – De film.

We beginnen de volgende zes afleveringen, best wel een teleurstellend aantal, van Baantjer het Begin waar de film is geëindigd. En we zien de komst van de nieuwe partner van De Cock (met CeeOoCeeKaa), Andy Ruiter (Yannick Jozefzoon, Dare). Jozefzoon is een heerlijke acteur die zijn mannetje staat naast de meer ervaren Torenstra als De Cock. Eigenlijk doet het hele castingteam het heel goed, waarbij vooral Robert de Hoog opvalt. Zijn natuurlijke manier van spelen maakt zijn karakter Siem Looder heel geloofwaardig.

Zonder woning geen Kroning

Peter Bolhuis (KLEM) als de politiechef hoor je bijna roepen: “D’r uit de Cock.” En die goede cast draagt absoluut bij aan de serie die vol met plotgaten en onlogische verhaaltwisten zit. Eerlijkheid gebied mij namelijk te zeggen dat Baantjer het Begin zich niet kan meten met de oorspronkelijke serie. Vergelijken gaat lastig daar het verhaal van de prequel doorlopend is en Baantjer in elke aflevering weer een nieuwe moord moest oplossen.

Baantjer het Begin
© Videoland

Ban de Bom

Persoonlijk zie ik Baantjer ook niet als held, meer een antiheld à la Columbo. De zes afleveringen stellen teleur. Niet alleen qua verhaal maar ook qua opzet en vertelling. Sommige dialogen duren te lang en andere weer te kort. Hier en daar worden er dingen bijna gehaast afgerafeld. En dat is jammer. Er had eigenlijk wel wat meer tijd genomen mogen worden om de karakters meer uit te diepen. Vooral die van Andy Ruiter blijft te veel op de achtergrond, terwijl ik wel verwacht dat hij voorlopig de partner blijft van de Amsterdamse rechercheur uit Urk.

Opeens heeft Andy Ruiter zussen, waarom wordt dat niet beter verteld. En ook de rol van Thom Hoffman als Martin Lagemaat (Dokter Tinus) blijft onderbelicht. Ook vind ik het jammer dat Pien Montijn, de zus van Tonnie Montijn, gespeeld door Lisa Smit door de achterdeur afgaat. Met een paar zinnen is het klaar. Soms is dat niet erg maar omdat zij een redelijk belangrijk deel uitmaakte van de eerste twee afleveringen verwacht je meer. Ook zijn de beelden van de demonstratie behoorlijk amateuristisch, zeker omdat je ook de authentieke beelden ziet.

Al met al is Baantjer het Begin redelijk teleurstellend maar dankzij het goede acteerwerk heb ik de serie toch een zeven, al is het een kleine, gegeven. Ik hoop dat het eventuele tweede seizoen beter gaat worden. Niet alleen qua regie, zeker inhoudelijk verwacht ik een toch wat krachtiger verhaal. Want daar laat het zeer korte eerste seizoen genoeg ruimte voor.
Volg Baantjer het Begin
Aflevering 8
Aflevering 8