8.5
Wichita van Rijkom geeft "B: The Beginning - Eerste aflevering" een 8.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 18 Maart 2018.
2
0

B: The Beginning - Eerste aflevering

Een sci-fi, fantasie, mysterie, thriller en misdaad serie in tekenfilmvorm. Het klinkt ietwat ingewikkeld en apart, en dat is de nieuwe Netflix Original serie B: The Beginning ook eigenlijk wel! Deze anime serie speelt zich af in een fictieve wereld en komt uit Japan. Om niet te veel op de ondertiteling te hoeven letten heb ik de serie in het Engels gekeken, maar ook in diens originele taal is deze te vinden op Netflix. In dit twaalf afleveringen tellende verhaal volgen we de RIS, Royal Investigation Service, tijdens hun zoektocht naar een seriemoordenaar genaamd Killer B. Al gelijk bij de eerste beelden wordt de toon gezet, dit is niet voor kinderen geschikt. De duistere sfeer breidt zich gedurende de pilot alleen maar meer uit en de makers weten de spanning vanaf het eerste moment sterk neer te zetten.

Toch voelt het verhaal als een serie met live spelende acteurs en lijk je na een tijdje bijna te vergeten dat je naar een anime aan het kijken bent.

De serie begint met de moord op twee seriemoordenaars, onderdeel van een trio broers die al een tijdje werden opgejaagd door de politie. Terwijl zij hun slachtoffer aan het martelen zijn worden zij zelf verrast, waarna de politie de volgende dag hun lichamen vindt. Door het symbool gevonden bij het plaats delict is al gauw duidelijk dat Killer B achter hun moorden zit. Deze seriemoordenaar heeft in de afgelopen jaren al zeker vijftien moorden gepleegd en lijkt een onzichtbare, niet te vangen misdadiger. Onderzoeker Keith (Ray Chase/Hiroaki Hirata), bijnaam Genie, verschijnt na tijdenlang afwezig te zijn geweest ineens weer ten tonelen en krijgt een belangrijke taak in het onderzoek. Over zijn verleden wordt tijdens deze eerste aflevering nogal geheimzinnig gedaan. Uit gesprekken onderling kunnen we wel opmaken dat hij iemand enkele jaren terug is verloren, en dat Killer B hier zeer waarschijnlijk iets mee te maken heeft gehad.

Ik had echt geen flauw idee wat ik me bij deze serie moest voorstellen van tevoren. De laatste keer dat ik echter een Netflix Original animatieserie keek viel deze zeer in de smaak, dus ik besloot B: The Beginning een kans te geven. Verrassend genoeg greep de serie mij vanaf het begin. De graphics deden mij erg denken aan de kwalitatief goede Nintendo point-and-click spellen die ik in het verleden wel eens heb gespeeld, en ook het verhaal was van een minstens zo hoog niveau. Hoewel ik nogal een angsthaas ben die bij enge thrillers al gauw dagenlang nachtmerries heeft, werkt het getekende deel hierin erg goed voor mij omdat het hierdoor allemaal toch net iets afstandelijker wordt. Toch voelt het verhaal als een serie met live spelende acteurs en lijk je na een tijdje bijna te vergeten dat je naar een anime aan het kijken bent. De karakters zijn hier en daar weliswaar een tikkeltje clichématig neergezet, maar omdat het een eerste aflevering betrof kan ik dit de makers in dit stadium nog wel vergeven.

Door de combinatie aan genres hebben de makers een uniek verhaal neergezet waar ik erg enthousiast over ben na het kijken van deze eerste aflevering.

Na de moord op zijn broers besluit de enige overgebleven seriemoordenaar van het trio wraak te nemen. Wat volgt is een achtervolging door de stad waarbij we als kijker uiteindelijk Killer B te zien krijgen. Killer B blijkt niet alleen gezocht te worden door de politie maar ook door een bende geleid door Minatsuki (Johnny Yong Bosch/Kaito Ishikawa). Deze bende beschikt over geavanceerde technieken en mogelijkheden, al is hun doel in het begin van de serie nog wat onduidelijk. De mysterieuze Killer B lijkt over bijzondere gaven te beschikken en is hiermee telkens iedereen te slim af, maar voor hoe lang nog? Wat drijft hem tot al zijn moorden? Gerechtigheid, of zit er meer achter? Welk verleden hebben Keith en Minatsuki met hem, en wat is de bende van plan met de stad? Dit zijn maar enkele vragen die de eerste aflevering van B: The Beginning bij de kijkers oproept, maar laat wel zien hoe gecompliceerd het verhaal is.

Door de combinatie aan genres hebben de makers een uniek verhaal neergezet waar ik erg enthousiast over ben na het kijken van deze eerste aflevering. Ik wilde het liefst gelijk verder binge-watchen en vond het niveau en de complexiteit van de serie verrassend goed. Het is wel een serie waar je wat open in moet gaan, want door de getekende stijl kan het voor mensen die dit niet kennen even wennen zijn. Regisseur Kazuto Nakazawa zou men overigens wel kunnen kennen van zijn werk aan de getekende onderdelen van Kill Bill: Volume 1 en de videoclip voor Breaking the Habit van Linkin Park. Ik denk dat liefhebbers van duistere misdaad thrillers ook echt wel kunnen genieten van B: The Beginning, ondanks het gebrek aan acteurs in levenden lijve. Het gehele eerste seizoen is vanaf nu te bekijken via Netflix en het zal mij benieuwen of er een vervolg zal komen. Als de makers het niveau van deze eerste aflevering weten door te zetten zou het mij in ieder geval niet verbazen.

B: The Beginning
Volg B: The Beginning
Episode 6