8
Jessica Dillema geeft "Awkward. - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Jessica Dillema op 24 april 2013.
0
0

Awkward. - Seizoen 1

Ik was op zoek naar een serie die je even makkelijk ergens tussendoor zou kunnen kijken. Een serie met korte afleveringen. Ik kwam uit bij Awkward.; een serie van gemiddeld twintig minuten. En hoewel het voor mij bedoelt was als serie om zo nu en dan eens een aflevering van te zien, heb ik het hele eerste seizoen op een luie vrije dag gekeken. Het eerste seizoen bevat twaalf afleveringen, waarvan de elfde en twaalfde aflevering direct achter elkaar doorgaan. De serie is ideaal als je een serie zoekt om even lekker tussendoor te kijken, bijvoorbeeld wanneer je favoriete series een tijdelijke stop hebben. Awkward. kijkt makkelijk weg en is zeer vermakelijk. De serie doet zijn naam eer aan, want er zijn ontzettend veel momenten waarbij ik dacht: ‘Awkward!’.

Awkward. draait om Jenna Hamilton (Ashley Rickards, One Tree Hill). Jenna is een zogenaamde outcast; niet populair dus. De eerste aflevering begint met Jenna die eindelijk in de spotlight staat, maar niet op de manier dat ze zou willen. Daarna gaan we eerst weer terug in de tijd naar het einde van zomerkamp waar ze voor het eerst opgemerkt werd door Matty McKibben (Beau Mirchoff, Desperate Housewives) en ze seks hadden in een soort voorraadkast. Dat moment alleen al was vrij ongemakkelijk, oftewel Awkward, en om het nog ongemakkelijker te maken blijkt dat Matty niet wil dat iemand weet dat hij haar leuk vindt. Wanneer Jenna thuiskomt blijkt er een brief voor haar te zijn. In deze brief staat dat als ze nu zou verdwijnen niemand dit zou merken, gevolgd met een aantal punten waaraan ze zou moeten werken. Door een zeer ongelukkig ongeluk in de badkamer breekt ze haar arm. Helaas lazen haar ouders haar blog waar ze toevallig net neer had gezet dat ze wel dood kon gaan en vatten het op als zelfmoordpoging. Jenna bedoelde dit natuurlijk figuurlijk, maar de roddels gaan al snel de hele school door. Deze gebeurtenis en al het andere dat haar bezig houdt, houdt ze bij in een blog, getiteld That Girl. Want zo wordt ze gezien; dat meisje dat zelfmoord probeerde te plegen. Door het seizoen heen probeert ze van die titel af te komen en populair te worden op de goede manier.

Persoonlijk vind ik Awkward. een heerlijke serie. Dat wijst zich natuurlijk al uit het feit dat ik het hele seizoen in één dag gekeken heb. Ze houden de serie interessant door de brief in elke aflevering op een andere manier terug te laten komen en ook grappen te maken met een knipoog naar haar zogenaamde zelfmoordpoging. Er zijn zaken waar ik mij juist heel erg aan kan relateren, maar natuurlijk zijn er genoeg dingen die waarschijnlijk niet in het echte leven zouden gebeuren. Dit is een serie die je gewoon lekker met je verstand op nul kunt kijken. Iets waar ik mij bijvoorbeeld aan kan relateren is dat Jenna veel zaken overdenkt en dat achteraf blijkt dat ze er teveel achter zocht. Een mens kan fouten maken en ongemakkelijke situaties meemaken. Er kunnen roddels over je worden verspreid die je met man en macht probeert te ontkrachten, of er komt juist iets naar buiten dat je geheim probeerde te houden. Ik denk dat voor iedereen wel iets herkenbaars in de serie zit. En dit met een flinke dosis grappen maakt Awkward. zo’n heerlijke serie.

Er zijn diverse personages die een leuke bijrol hebben. Zo hebben we natuurlijk Matty die zijn gevoelens voor Jenna geheim probeert te houden voor de rest van de wereld, maar we hebben ook zijn beste vriend Jake (Brett Davern) die gevoelens ontwikkeld voor Jenna. Hierop is de titel natuurlijk ook weer geweldig van toepassing. Maar de serie draait niet alleen om Jenna en die twee jongens, we hebben namelijk ook nog haar twee beste vriendinnen die voor de nodige humor zorgen. Ook Jenna’s ouders zorgen voor hilarische – en ongemakkelijke - momenten. Jenna’s moeder vind ik vooral erg grappig. Terwijl mijn moeder mij toen ik die leeftijd had - Jenna is vijftien - juist terug zou hebben geroepen als ik mij te sexy kleedde, daar komt Jenna’s moeder juist aan met topjes waar ze geen bh onder hoeft te dragen. Wanneer Jenna straf moet krijgen omdat ze na moest blijven zijn haar ouders dan ook radeloos. Ze zijn zelf nog net kinderen – ze kregen Jenna toen ze nog op de middelbare school zaten - en weten niet goed wat ze ermee moeten. Wanneer haar vader suggereert dat ze misschien maar zonder toetje op bed moet, geeft haar moeder als reactie dat ze dan alleen maar dunner wordt en dat dat juist een beloning is. En zoals op elke middelbare school is er natuurlijk een grote bitch. Deze variant geeft iedereen ongevraagd advies, soms is het zelfs meer een bevel dan advies, en eindigt altijd met “You’re Welcome”.

Awkward. is een heerlijke serie en ik ben blij dat ook ik hem eindelijk ontdekt heb. Ik raad hem iedereen aan die op zoek is naar een comedy serie die lekker makkelijk wegkijkt, maar toch ook een beetje verhaal heeft. Het hele seizoen heeft mij geboeid en de laatste aflevering eindigt met een interessante twist. Ik ga snel beginnen aan het tweede seizoen!
Volg Awkward.
Happy Campers. Happier Trails
Happy Campers. Happier Trails