9
Wichita van Rijkom geeft "Avatar: The Last Airbender - Complete serie (DVD)" een 9.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 1 januari 2021.
7
0

Avatar: The Last Airbender - Complete serie (DVD)

In 2005 verscheen de Amerikaanse animatieserie Avatar: The Last Airbender op Nickelodeon. In korte tijd wist het verhaal over de ruim honderd jaar oude jongen Aang (Zach Tyler Eisen in de VS, Jimmy Lange in Nederland) vele harten te veroveren. De serie bleek niet alleen populair onder kinderen, ook volwassenen wisten deze te waarderen. Nadien volgde een (niet zo succesvolle) live-action film, vervolgserie, computerspellen, speelgoed en zelfs een achtbaan in een pretpark. Toch blijven de eerste drie seizoenen van Avatar het meest succesvol.

De serie mag dan wel voor kinderen gemaakt zijn, het vertelt een volwassen verhaal over oorlog en verlies en wat dit met een mens doet.

De vier elementen water, aarde, vuur en lucht staan centraal in De Complete 3 Boekencollectie van Avatar: The Last Airbender oftewel de dvd-box van de serie. Aang is de Avatar, de enige persoon ter wereld die alle vier de elementen kan besturen. Wereldwijd leven verschillende stammen met hun eigen specialisme in een bepaald soort element. Wanneer Aang na een honderd jaar lange afwezigheid ontwaakt blijkt hij als luchtmeester de kennis over de besturing van de andere elementen te missen. Om dit te leren besluit hij op reis te gaan, op zoek naar meesters om hem te helpen, zodat hij uiteindelijk zijn taak als Avatar kan gaan vervullen en de wereld kan redden.

De wereld van Avatar is een combinatie van Aziatische invloeden vermengd met Eskimo invloeden en fictieve diersoorten uit de oudheid. Het eerste boek draait om watersturing. Wanneer Katara (Mae Whitman in de VS, Rosanne Thesing in Nederland), een beginnende waterstuurmeester, en haar broer Sokka (Jack DeSena in de VS, Trevor Reekers in Nederland) Aang vinden zijn ze in eerste instantie nog erg onvolwassen. Allemaal met hun eigen doel, vertrekken ze op de rug van vliegende bizon Appa samen met aapje Momo op de reis van hun leven.

[image-165966]

Waar bij de meeste animatieseries de karakters eeuwig jong blijven, lijkt er in Avatar veel meer groei (zowel geestelijk als lichamelijk) zichtbaar te zijn. De emotionele achtergrondverhalen en verschillende lagen van de karakters helpen hier zeker aan mee. De serie mag dan wel voor kinderen gemaakt zijn, het vertelt een volwassen verhaal over oorlog en verlies en wat dit met een mens doet. Dit is denk ik ook de reden waarom die populair is bij verschillende leeftijdsgroepen.

Het tweede ‘boek’ heeft als thema aarde. Hierin ontmoeten we de blinde, tomboy-achtige meid genaamd Toph (Jessie Flower in de VS, Melody Reekers in Nederland), een zeer goede aardmeester die Aang helpt deze techniek onder de knie te krijgen. Het derde ‘boek’ vormt de climax en vertelt het verhaal van de eindstrijd tegen vuurmeester Ozai (Mark Hamill in de VS, Rob van de Meeberg in Nederland) en diens dochter Azula (Grey DeLisle in de VS, Marieke de Kruijf in Nederland) die met hun oorlog de wereld proberen te veroveren.

Avatar kent vele verschillende kanten die samen een prachtig en indrukwekkend verhaal vertellen.

Prins Zuko (Dante Basco in de VS, Sander van der Poel in Nederland) is misschien wel het meest verrassende karakter in Avatar. Hij is de verbannen zoon van vuurmeester Ozai. Samen met zijn oom Iroh (Mako in seizoen één en twee en Greg Baldwin in seizoen drie, Rob van de Meeberg in Nederland) reist hij achter de Avatar aan met als doel deze te vangen en uit te leveren aan zijn vader. Op het eerste oog lijkt hij de grote slechterik van de serie maar al gauw blijkt dat er veel meer achter het verhaal van deze gewonde strijder zit.

Hoewel ik wel al wat van de serie gezien had intrigeert Avatar mij tien jaar later nog altijd zeer. Daarom was ik ook nieuwsgierig naar de dvd-box. Helaas staan op de dvd’s niet heel veel extraatjes. Alleen het laatste seizoen bevat wat bonusmateriaal bestaande uit commentaren bij enkele afleveringen en korte films (in een ietwat andere tekenstijl). Interessant, met name het kijkje achter de schermen wat betreft de techniek die komt kijken bij het maken van Avatar. Maar voor de rest niet heel bijzonder. De beeldkwaliteit van de serie is tijdens het eerste seizoen niet zo heel goed. Gelukkig wordt dit daarna beter en zit het sowieso het kijkplezier zeker niet in de weg!

Het gebeurt niet vaak dat een animatieserie mij zo raakt als deze, maar er waren momenten dat ik echt met tranen in mijn ogen zat te kijken. De diepgang maakt Avatar tot een topper binnen zijn genre. Het is jammer dat er ‘maar’ drie seizoenen gemaakt zijn. Toch is dit tegelijkertijd misschien ook wel goed want daardoor is het geheel niet teveel uitgemolken. Van de feministische visie van Katara, die gepaard gaat met een zeer krachtige en bewonderenswaardige persoonlijkheid… Tot de humor van Sokka en liefdes en vriendschappen die groeien tijdens de avonturen. Avatar kent vele verschillende kanten die samen een prachtig en indrukwekkend verhaal vertellen.

Avatar: The Last Airbender
© Nickelodeon
Volg Avatar: The Last Airbender