6.5
anonymous geeft "Atypical - Seizoen 1" een 6.5.
Geschreven door anonymous op 23 september 2017.
1
0

Atypical - Seizoen 1

‘Afwijkend van het gemiddelde’ is de betekenis van atypisch. Afwijken van het gemiddelde kan op verschillende manieren. De hoofdpersoon van de Amerikaanse TV-serie ‘Atypical’, Sam Gardner, wijkt van het gemiddelde af vanwege zijn autisme. De serie is een comedy, drama geproduceerd door Netflix. De serie is ontwikkeld door een van de producers van ‘How I met your mother’. In haar eigen tijd schreef Robia Rasheed de eerste aflevering, nadat Netflix de eerste aflevering had gelezen, besloten ze om een het eerste seizoen te bestellen.

Volgens autisme.nl heeft in Nederland 1% van de bevolking een vorm van autisme.

Volgens autisme.nl heeft in Nederland 1% van de bevolking een vorm van autisme. Er is niet een soort van autisme en/of autist. Wat alle mensen die gediagnostiseerd zijn met elkaar gemeen hebben, is dat hun hersenen informatie op een andere manier verwerken als 99% van de mensen. Het anders verwerken van zien, horen en ruiken brengt een mix aan sterke en zwakke kanten mee. Dat geldt zeker ook voor de hoofdrolspeler in Atypical, Sam Gardner

Atypical is ook in serieland atypisch als is het alleen maar vanwege het thema: het volwassen worden van een autistische jongen.

Net als veel andere mensen met autisme heeft Sam een goed oog voor detail, is hij eerlijk en recht door zee, maar heeft hij ook moeite met overzicht houden en sociale contacten én heeft hij weinig interesses. Hij kan zich echter verliezen in zijn favoriete onderwerpen: dieren, natuur en wetenschap. Het verhaal van Sam gaat over een jongen met autisme die ouder wordt, de wereld en de liefde wil ontdekken. Dat raakt niet alleen Sam, maar ook de rest van de familie. Van een jongen die beschermt moest worden tegen de grote boze buitenwereld, wordt hij een jongen die stapje voor stapje uitzoekt wat het betekent om daar te leven en lief te hebben. Ondertussen worstelen zijn moeder, vader en zus wat met de vraag wat Sam zijn nieuwe leven voor hen betekent.

Atypical is ook in serieland atypisch als is het alleen maar vanwege het thema: het volwassen worden van een autistische jongen. De serie is niet zo enthousiast ontvangen door mensen met autisme: te cliché en ongeloofwaardig. Toch kon ik als buitenstaander van het verhaal genieten, daarnaast heb ik een beter beeld gekregen (denk ik) van wat het betekent autistisch te zijn of samen te leven met iemand die autistisch is. Best een leuke serie.
Volg Atypical
Dessert at Olive Garden
Dessert at Olive Garden