Helgoned geeft "Atiye - Complete serie" een 8.
Geschreven door Helgoned op 19 september 2021.
2
0

Atiye - Complete serie

Spirituele serie Atiye is een spannende dramaserie die speelt met de tijd en drie seizoenen weet te boeien.

Netflix is een mooie manier om series te ontdekken die je anders nooit zou vinden. De Turkse serie Atiye is daar ook een goed voorbeeld van. De serie is gebaseerd op het boek van Şengül Boybaş. De titel van de serie slaat op de hoofdpersoon, een jonge vrijgevochten lerares en kunstenares uit Istanbul. Haar hartsvriendin Cansu (Melisa Şenolsun, Masumura Apartmani) is net zo creatief als Atiye (Beren Saat, Amor Proibido) en werkt in een modezaak.

Atiye

Vanaf haar jeugd tekent Atiye al een vreemd symbool en is ze geïnteresseerd in symboliek, geschiedenis en archeologie. Iets wat ze ook verwerkt in haar kunstwerken. Atiye heeft een relatie met Ozan (Metin Akdülger, Ates Arbay) de stiefbroer van Cansu. Hij is de zoon van de rijke industrieel Serdar. Als Atiye, na een succesvolle exhibitie van haar schilderwerken, ontdekt dat bij de oude berg Göbekli Tepe een bijzonder voorwerp is opgegraven, herkent ze meteen het vreemde symbool.

De impulsieve Atiye vertrekt meteen naar de plek van de opgraving. Archeoloog Erhan (Mehmet Günsür, Phi) laat haar echter niet toe. Als Atiye geholpen door een jong meisje ‘s nachts toch Göbekli Tepe bezoekt, weet ze diep in de berg binnen te dringen. Daar ontdekt ze dat de berg veel geheimen verbergt. Later ontdekt Erhan dat zijn vader, die ook archeoloog was, het symbool ook heeft getekend in zijn dagboeken. Terwijl Ozan Atiye een aanzoekt heeft gedaan, merkt Atiye dat haar connectie met Erhan veel verder gaat dan hun gezamenlijk archeologische interesse. Ze voelt op een of andere manier een eeuwenlange connectie met hem.

De berg Göbekli Tepe is het oudst bekende tempelcomplex ter wereld en is ongeveer 11.500 jaar oud en is sinds 2018 ook UNESCO werelderfgoed. In de serie is dit het centrale punt van de hoofdrolspelers en net als in de werkelijkheid is tot op heden nog maar een klein deel van het gebied opgegraven. Het blijkt dat Atiye via de berg in contact kan komen met het verleden en dat alle personen met wie ze te maken heeft ook in haar persoonlijke geschiedenis een belangrijke rol speelden. Haar vriend Ozan, de archeoloog Erhan, maar ook haar aanstaande schoonvader Serdar, haar spirituele moeder en vader die gepensioneerd politieman is.

Atiye

De serie Atiye trekt je langzaam het spannende verhaal in.

De serie Atiye trekt je langzaam het spannende verhaal in. Het is een dramaserie waarin het de vraag is of de juiste mensen elkaar kunnen gaan vinden. Maar het is vooral een mysterie waarin de tijd een belangrijke rol speelt. Door het spelen met de tijd verschillen de drie seizoenen veel van elkaar, de relatie tussen de hoofdrolspelers ligt in de loop van de afleveringen en seizoenen opeens weer heel anders. Daar is soms wel eens wat op aan te merken; sommigen vonden het tweede seizoen daardoor minder geslaagd. Ik vind dat de makers gedurende de serie het in de meeste gevallen heel handig en vindingrijk hebben uitgewerkt.

Je moet als kijker het spirituele karakter van de serie wel kunnen waarderen, in enkele afleveringen voert dat nogal eens de boventoon. Het acteerwerk is goed verzorgd en dat helpt zeker mee om de soms ingewikkelde gebeurtenissen te kunnen blijven volgen. Ook de jongste actrice uit de serie, Lara Tonka, is in haar rol zeer overtuigend. Zij speelt het jonge meisje Aden, dat Atiye voor het eerst naar het binnenste van de berg leidt. Samen met de mooie locaties en de aankleding zorgt dit voor 24 afleveringen boeiende televisie.
Volg Atiye
Episode 8
Episode 8