9
Jessica Dillema geeft "Arrow - Seizoen 2 (Eerste deel)" een 9.
Geschreven door Jessica Dillema op 17 december 2013.
0
0

Arrow - Seizoen 2 (Eerste deel)

Vorig jaar nog werd Arrow door de MijnSerie leden verkozen tot beste nieuwe serie van het jaar 2012 en ook dit jaar doet de serie het goed in de beste serie van het jaar verkiezing. Op het moment dat ik deze recensie schreef was de tussenstand dat Arrow op een tweede plek stond. Dat zegt al veel over de enorme populariteit van de serie. Afgelopen jaar werd het eerste seizoen van de succesvolle serie ook in Nederland uitgezonden, en in januari 2014 zal Veronica verder gaan met het zeer spannende tweede seizoen, waarvan we in Amerika net de midseason finale mee hebben gemaakt.

Arrow is een serie waar ik persoonlijk elke week reikhalzend naar uitkijk. En dit gevoel is tijdens het tweede seizoen zelfs alleen maar versterkt. In seizoen één waren soms momenten dat ik het prima vond om de volgende aflevering even te laten liggen tot de volgende week en was ik niet altijd even overtuigd van Amells acteerkunsten. In dit eerste deel van seizoen twee was ik vaak al een dag te vroeg enthousiast en bleek dat de aflevering nog helemaal niet uitgezonden was. De personages zijn zich dit seizoen nog meer gaan ontwikkelen en wonder boven wonder wordt elk personage nog interessanter en lijken ook de acteurs zich te verbeteren. De schrijvers hebben zeker hun best gedaan, het verhaal is dit seizoen erg sterk en maakt veel vooruitgang.

Seizoen één eindigde natuurlijk met de grote bom die ontplofte, en wanneer seizoen twee begint blijkt dat Oliver (Stephen Amell, Heartland) weer is teruggekeerd naar Lian Yu. Natuurlijk duurt het niet lang voordat Diggle (David Ramsey, Blue Bloods) en Felicity (Emily Bett Rickards, Soldiers of the Apocalypse) hem overhalen om weer terug te komen naar Starling City. Het eiland zien we natuurlijk wel weer terug in de terugblikken, waar het verhaal ook verder gaat en steeds dichter bij het heden lijkt te staan. Het gaat slecht met Starling City, Roy (Colton Haynes, Teen Wolf) heeft zijn best gedaan in Arrows voetstappen te treden, maar nu neemt Oliver het weer over. Ik ben nog steeds erg benieuwd wanneer, en óf, Roy zich als Arrows sidekick Speedy zal ontwikkelen zoals in de stripboeken. Al lijkt die ontwikkeling er wel aan te komen na de gebeurtenissen in aflevering negen. Voor nu wordt de rol van sidekick erg goed vervuld door Diggle, maar daarnaast krijgt Arrow ook iemand anders aan zijn zijde, The Black Canary. Ook dat is een erg interessante verhaallijn, maar daar wil ik nog niks over verklappen.

De gevolgen van de bomontploffing zijn goed in de verhaallijn geplaatst. Het gaat bijvoorbeeld slecht met het ziekenhuis in het getroffen gebied in The Glades en ook de gevangenis is ingestort met als gevolg dat criminelen konden ontsnappen. Olivers principes zijn veranderd en hij zal dan ook geen namen meer afstrepen uit het bekende boekje. Ook deze karakterontwikkeling vind ik goed uitgewerkt en een welkome verandering. Daarnaast is er hier en daar gepaste humor, voornamelijk vanuit het personage Felicity en dat mag niet onopgemerkt blijven. De verhaallijn van Moira (Susanna Thompson, Once and Again) vond ik in het eerste deel van deze eerste helft wat minder interessant, maar in de laatste afleveringen blijkt ook hier meer achter te zitten dan we dachten. In seizoen één zagen we al dat de schrijvers niet schroomden een bekend personage dood te laten gaat, en je moet ook niet verwachten dat ze daar dit seizoen mee stoppen. Al weet je natuurlijk nooit wat erachter weg komt.

Eén, of eigenlijk twee, van de afleveringen waar ik erg naar uitkeek waren aflevering acht en negen. De afleveringen waarin Barry Allen (Grant Gustin, Glee), The Flash, werd geïntroduceerd. En niet alleen leren we Barry Allen kennen, we komen er ook achter waar zijn naam, The Flash, vandaan komt. Ik kende Grant Gustin al uit Glee en daarin vond ik hem erg leuk spelen en vond ik het jammer dat het tijdelijk was. De rol van Barry Allen is compleet het tegenovergestelde, maar ook deze gastrol weet hij erg sterk te spelen. Gelukkig blijft het als het goed is niet slechts een gastrol, want een pilot aflevering is al besteld voor de serie over The Flash. Gezien The Flash van dezelfde schrijvers en hetzelfde netwerk is, wordt ook dat ongetwijfeld een hit.

De tweedelige seizoensfinale was enorm spannend en ik vond het vreselijk dat ik telkens een week op de volgende aflevering moest wachten. En nu de eerste helft van het seizoen voorbij is baal ik zelfs nog sterker, want nu is het niet ‘slechts’ een weekje, maar heel veel weekjes tot half januari. De midseason finale was spannender dan verwacht en ze wisten nog een sterke twist erin te gooien op het eind. Genoeg spannende verhaallijnen om in januari mee verder te gaan dus. Ik kan niet wachten!
Volg Arrow
Fadeout
Fadeout