Lucas Verbunt geeft "Arrowverse - Crisis on Infinite Earths" een 7.5.
Geschreven door Lucas Verbunt op 3 februari 2020.
4
2

Arrowverse - Crisis on Infinite Earths

''For Oliver!''

Het begon allemaal met Arrow, maar inmiddels is het Arrowverse uitgegroeid tot een uitgebreid universum met series als The Flash (2014), Supergirl, DC's Legends of Tomorrow, Batwoman en Black Lightning. En hier komen nog nieuwe series bij. Elk jaar kijken fans smachtend uit naar de felbegeerde cross-over; vooral die van dit seizoen: Crisis on Infinite Earths.

Met het einde van moederserie Arrow in zicht, moest er wel een groots spektakel plaatsvinden om Oliver Queen een waardig einde te geven. Crisis doet dit, en veel meer. We zien alle superhelden van alle verschillende series samenkomen in dit spektakel. De aarde is in gevaar (alweer, maar deze keer echt heel erg), het hele multiversum dreigt tot z'n einde te komen. Alle helden moeten alle krachten samenbundelen om dit te voorkomen.

In deze recensie zullen geen spoilers zitten, behalve dat Oliver de cross-over inderdaad niet overleefd. Maar dit was het hele slotseizoen van Arrow, en zelfs daarvoor, al bekend. Het plot van de cross-over is ingewikkeld. Er gebeurt ontzettend veel en als je niet alle series kijkt, wellicht met uitzondering van Batwoman, dan snap je er waarschijnlijk niet heel erg veel van. Vooral zonder seizoen acht van Arrow gezien te hebben, is de cross-over moeilijk te volgen. Maar het is natuurlijk ook de intentie om iedereen naar alle series te laten kijken.

De cross-over is vooral supervet. Zonder al te veel vrij te geven wil ik zeggen dat het ontzettend knap is hoe de makers alle personages en series bij elkaar hebben gebracht. Het is geen kleine productie en met een tv-budget is het al helemaal een opgave. Maar ze hebben het erg goed voor elkaar gekregen. Het was smullen voor de fans met de vele cameo's van oude, vertrouwde helden die voorbij kwamen. Zo zagen we personages uit Smallville, Birds of Prey, Lucifer en 1989's Batman. Ook Ezra Miller vertolkt zijn versie van The Flash. Daarnaast komen ook alle DC Universe series voorbij en krijgen zij allen een plaatsje in het Arrowverse; dit zijn Titans, Doom Patrol, Swamp Thing en Stargirl.

Daarnaast is het ook knap hoe de individuele verhaallijnen allen op een logische manier even achterwege worden gelaten. Deze zouden anders natuurlijk voor veel verwarring zorgen, maar dit is totaal niet het geval. De cross-over heeft al een verhaallijn die complex genoeg is. Alle series zullen een grote impact voelen van Crisis en ze zullen allen niet meer hetzelfde zijn. De twee series die de grootste impact zullen voelen zijn Supergirl en, natuurlijk, Arrow. Crisis speelt het meest met de individuele verhaallijnen van deze twee series.

Het was een goede keuze om Crisis af te sluiten met een Legends aflevering. De humor van deze serie kruipt gelijk de dialogen in en dit is verfrissend na de zware, emotionele eerste vier uur. Het vijfde en laatste uur sluit Crisis mooi af en opent nieuwe deuren voor alle series, en voor de volgende cross-over. Oh ja, en de cameo van Beebo was ook erg fijn.

Crisis on Infinite Earths krijgt van mij een 7,5. Het is een mooie afsluiting voor Oliver Queen, het personage waar het hele Arrowverse mee begon. Het brengt alle series goed samen en legt de weg naar nieuwe mogelijkheden wagenwijd open. Ik benieuwd wat komen gaat.
Volg Arrow
Fadeout
Fadeout