6
Helgoned geeft "Arrow - Seizoen 4 (Blu-ray)" een 6.
Geschreven door Helgoned op 7 december 2016.
4
0

Arrow - Seizoen 4 (Blu-ray)

De films en series over superhelden blijven onverminderd populair. Arrow is al sinds jaar en dag een vaste waarde in het schema van the CW. Gedurende dit vierde seizoen wordt een nieuwe spin-off gepresenteerd: Legends of Tomorrow. Ik schreef over het derde seizoen van Arrow dat het helaas een matig seizoen was. De vraag is of het vierde seizoen de serie weer op de rails zou kunnen krijgen. Ik moet zeggen dat de makers van Arrow in ieder geval flink bezig zijn geweest om de serie nieuwe impulsen te geven.

Nadat Oliver Queen (Stephen Amell, Rent-a-Goalie) een belangrijke vijand heeft verslagen hangt hij zijn groene uniform en pijl en boog aan de wilgen. Samen met zijn geliefde Felicity (Emily Bett Rickards) vertrekt hij uit Starling City op zoek naar een ander leven. Oliver zijn zus, Thea Queen (Willa Holland, The O.C.), verdedigt nu de stad tegen de schurken, samen met ex-militair John Diggle (David Ramsey, Blue Bloods) en juriste Laurel Lance (Katie Cassidy, Melrose Place). Uiteraard zorgt de misdaad al snel dat Oliver terugkeert naar zijn geboortestad om zijn vechtkunsten weer op te pakken. Daarbij speelt is er ook de nodige spanning tussen de oude vrienden Diggle en Oliver.

Seizoen 3 miste een originele sterke tegenstander voor Arrow. Het terugbrengen van Slade Wilson vond ik een zwaktebod. Dit seizoen is er wel een interessante vijand in de vorm van Damien Darhk. Het is een nieuwe tegenstander, en gelukkig eentje van formaat. Damien Darhk heeft superkrachten en een leger fanatieke volgelingen vanuit een organisatie genaamd HIVE betekent handenvol werk voor Oliver. Neal McDonough (van o.a. Suits en Justified) is een ervaren en veelzijdige acteur, die overtuigt als een echte bedreiging voor Arrow.
Arrow
© The CW

Niet alle volgers van de serie waren gelukkig met de liefdesperikelen tussen Oliver en Felicity. Deze ontwikkeling stoorde mij niet en ik vind de rol van Felicity meestal zorgen voor humoristische afwisseling. Dit seizoen is er ook weer een mooie cross-over aflevering met de serie The Flash. Daarnaast wordt een aantal andere Marvel personages ten tonele gevoerd, Vandal Savage, John Constantine en Hawkman en Hawkgirl. In sommige gevallen werkte dat prima, in een aantal afleveringen voelde Arrow daardoor soms als ondergeschikt aan bijvoorbeeld de spin-off serie Legends of Tomorrow.

De vechtscènes zijn meestal erg fraai gedaan en de stunts zijn goed gedaan. In tegenstelling tot bijvoorbeeld The Flash, leunt Arrow niet veel op special effects, maar veel meer op goed vormgegeven gevechten. Hoewel het acteerwerk over de gehele breedte nog steeds niet geweldig is, zit er wel meer ontwikkeling in de personages. De flashbacks in verschillende afleveringen, waarin we Oliver weer op het eiland te zien krijgen, ervaarde ik meer als hinderlijk dan dat ze iets toevoegden. Helaas is net als het vorige seizoen de eerste seizoenshelft beter dan de tweede. Dat komt vooral door de slotaflevering ‘Schism’. Die vond ik niet overtuigend en het gevecht met Damien Darhk was teleurstellend. Al met al vond ik dit vierde seizoen wel een verbetering ten opzichte van het derde seizoen.

Al met al vond ik dit vierde seizoen wel een verbetering ten opzichte van het derde seizoen.

De Nederlandse Blu Ray uitgave is een sterk product geworden en daarmee een aanrader voor de liefhebber van de serie. De beeld- en geluidkwaliteit is weer uitstekend te noemen. Op de vier Blu Ray schijfjes is ook een aardig aantal extra’s opgenomen. Van een tiental afleveringen is ruim achttien minuten aan weggesneden scènes terug te vinden. Daarbij is van de aflevering ‘Canary Cry’ zelfs ruim zeven minuten bijgevoegd. Uiteraard zijn er ook bewegende beelden van de missers tijdens de opnamen (een gag reel) te bewonderen.

Er is ook weer een aantal korte documentaires te vinden op de schijven. Dat is een documentaire over Hawkman en Hawkgirl en over de tegenstander Vandal Savage, beiden van 11 minuten. De derde documentaire is over de Comic-Con 2015 in San Diego waarin hoofdrolspeler Stephen Amell in ruim 23 minuten samen met het productieteam het komende seizoen bespreekt. Tot slot is er een aparte documentaire gewijd aan Damien Darhk, een mooie blik van een kwartier op de belangrijkste tegenstander van Arrow dit seizoen.
Volg Arrow
Fadeout
Fadeout