Lucas Verbunt geeft "Ares - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door Lucas Verbunt op 23 januari 2020.
5
0

Ares - Eerste aflevering

Heb je je nooit afgevraagd hoe een klein land als Nederland zo rijk en machtig is geworden?

Inmiddels staat Ares zo ongeveer een week op Netflix, als eerste volledig Nederlandse serie had ik toch wel m'n verwachtingen. Wegens omstandigheden kon ik de eerste aflevering pas later bekijken en toen waren de eerste reacties inmiddels al binnen. Deze waren gemixt en ik moet bekennen dat ik hier toch wel wat onzeker van werd. Wat moest ik verwachten? De eerste aflevering is me echter niet tegengevallen.

We starten de afleveringen met een intrigerende, maar opmerkelijke montage van beelden. We zien een blondharige studente het ontgroeningsproces van een studentenvereniging ondergaan. Ze lijkt er geen problemen mee te hebben, ze lacht; maar even later steekt ze een schaar door haar keel. Welkom bij Ares.

Ares

De focus verschuift naar Rosa (Jade Olieberg, Penoza), een eerstejaars geneeskunde student aan de universiteit van Amsterdam. Ze is haar draai nog aan het vinden in haar nieuwe studentenleven, ze is onrustig. Daarbovenop heeft haar moeder last van een zware depressie en kan niet alleen gelaten worden. Als ze een avondje uit gaat met jeugdvriend Jacob (Tobias Kersloot, Nieuwe Buren) loopt ze Carmen (Lisa Smit, Dokter Deen) en haar vrienden tegen het
lijf. Rosa wordt meegesleurd in de donkere wereld van het Ares genootschap en de geheimen van de Gouden Eeuw.

De eerste aflevering is spannend en intrigerend. Mooie beelden van Amsterdam komen langs, evenals een indrukwekkende scène in het Rijksmuseum. 'De Nachtwacht' geeft toch een zekere mysterieuze allure aan het beeld. De karakters zijn interessant en vooral Carmen wekt mijn interesse. De kostuums, vooral die aan het eind van de pilot, geven de serie een boost.

Wij, als Nederlanders, zijn vaak wat kritischer tegenover Nederlandse series. Misschien ook niet raar. We spreken de taal en dat komt dan toch anders over dan bijvoorbeeld een Deense of Spaanse serie. Ik heb dit echter niet als iets negatiefs ervaren. Ik ben vooral heel erg benieuwd hoe een niet-Nederlander tegen de serie aankijkt. Ik heb namelijk Nederlanders het acteerwerk negatief horen beoordelen, terwijl uit Amerika positieve reacties kwamen. Er zijn inmiddels nog andere positieve reacties binnen uit onder andere Canada en Duitsland.

Ares

Ik zou Ares zeker aanraden, althans in hoeverre dat kan na slechts één aflevering. Het internationaal geprezen acteerwerk valt mij tot nu toe niet tegen en ook het einde van de eerste aflevering smaakt naar meer. De beelden zijn prachtig en voldoen aan Netflix' kwalitatieve standaard. Ik ga snel verder kijken.

De eerste aflevering van Ares krijgt van mij een keurige 7,5!
Volg Ares
Afl. 8