Wichita van Rijkom geeft "Arcadia - Seizoen 1" een 6.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 13 Mei 2023.
3
0

Arcadia - Seizoen 1

In het dystopische Arcadia draait alles om je burgerscore. Deze hoog houden is van levensbelang want een te lage score of strafbaar feit plegen betekent deportatie.

De Nederlands-Vlaamse serie Arcadia, een samenwerking tussen KRO-NCRV en VRT (Eén), bevat alles wat een goede serie moet hebben. Toch is dit verhaal bij lange na niet het grote succes geworden waarop men hoopte. Het eerste seizoen, dat acht afleveringen telde, is inmiddels helemaal uitgezonden en een tweede seizoen is al besteld. Kan een volgend seizoen nog goed maken wat er mis is gegaan tijdens seizoen één en is het überhaupt de moeite waard om Arcadia (nog) een kans te geven?

Arcadia is vooral een ingewikkelde serie met veel mysterie en weinig antwoorden.

Arcadia is een dystopische serie die op het eerste oog veel gelijkenissen lijkt te hebben met de Divergent films. In het beschermde Arcadia leven mensen volgens een puntensysteem. Hoe hoger je score, hoe meer luxe en rechten je hebt. Acties in het dagelijks leven kunnen je score beïnvloeden en als je score onder een bepaald getal daalt word je gedeporteerd. Een leven buiten Arcadia is voor de meeste mensen ondenkbaar. Gevaar ligt daar overal op de loer en middelen om te kunnen overleven zijn er nauwelijks.

De familie Hendriks is een samengesteld gezin met aan het hoofd moeder Cato (Monic Hendrickx, Penoza) en vader Pieter (Gene Bervoets, Goesting). Hun luxeleventje wordt bruut verstoord als blijkt dat er gefraudeerd is met hun scores en iemand binnen het gezin hiervoor verantwoordelijk is. Na deportatie van het verantwoordelijke familielid moeten de overige familieleden een nieuw leven opbouwen nu ze niet alleen een geliefde maar ook hun hoge burgerscores kwijt zijn. Dit is een extra uitdaging voor dochter Luz (Lynn Van Royen, Beau Séjour) die autistisch is. Dochter Alex Jans (Melody Klaver, Incognito) heeft het eveneens moeilijk en zij worstelt met haar verantwoordelijkheidsgevoel.

Met regisseur Tim Oliehoek aan het roer en een budget van ruim één miljoen euro per aflevering verwachtte ik een filmachtige serie van een hoog niveau. Ik kan niet ontkennen dat de omgevingsbeelden prachtig waren gemaakt. Er is gefilmd op locaties in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk en vervolgens zijn deze beelden digitaal bewerkt om Arcadia te bouwen. Het verhaal vertelde echter weinig over hoe dit alles zo is ontstaan. De start was traag, erg traag. Nadat de grote cast was voorgesteld hoopte ik op meer diepgang en achtergrondinformatie, maar in plaats daarvan bleef alles vaag. Er werd veel gesproken maar er was weinig actie.

Arcadia
© Een

Het Schild is verantwoordelijk voor de orde in Arcadia en voor hen werkt onder andere de ijverige Marco Simons (Maarten Heijmans, Ramses). Hij heeft het gemunt op de familie Hendriks en is bereid ver te gaan om hen allemaal te kunnen oppakken. Waar deze hetze precies vandaan komt is onduidelijk. Naast de ordehandhaving in Arcadia is er ook nog een buitendienst die patrouilleert om de beschermde stad heen. Wanneer er uit dit ogenschijnlijke niemandsland een teken van leven komt blijken er nog veel meer geheimen rondom Arcadia te zijn dan gedacht.

De laatste aflevering was ook gelijk de spannendste met de meeste actie en ontwikkeling erin. Hadden de makers dit vanaf het begin aangehouden dan was ik waarschijnlijk een stuk positiever geweest over Arcadia. Helaas moet ik concluderen dat dit de enige opleving was gedurende het seizoen. De rest van het seizoen kabbelt wat voort zonder goed in te gaan op hoe en waarom dingen gebeuren. Heel veel dingen blijven onduidelijk en hoewel je uiteindelijk de personages wel beter leert kennen missen zelfs zij alsnog diepgang die uitlegt waarom zij op een bepaalde manier in het leven staan.

Alles wat er tot nu toe is gebeurd had in de helft van de tijd verteld kunnen worden.

Arcadia is vooral een ingewikkelde serie met veel mysterie en weinig antwoorden. Alleen al de familierelaties tussen de personages worden op geen enkel moment goed duidelijk gemaakt. Maar ook naar het uiteindelijke idee achter Arcadia blijft het gissen. Waarom is de hele gemeenschap ooit met dit burgerscore systeem akkoord gegaan? Hoe kan het Schild zoveel macht over iedereen hebben zonder dat iemand echt weet wat er zich buiten Arcadia afspeelt? En wat bevindt zich eigenlijk buiten Arcadia, waar is iedereen zo bang voor?

Op de speciale effecten heb ik niks aan te merken. Het acteerwerk is prima te noemen en hoewel de mix tussen Vlaams en Nederlands in het begin wat apart voelt went dit gauw genoeg. Het probleem met de serie zit hem echt in het verhaal en de verhaalopbouw. Alles wat er tot nu toe is gebeurd had in de helft van de tijd verteld kunnen worden. Het einde voelde niet als een einde maar juist alsof je ergens halverwege het verhaal zit. En hoewel je duidelijk merkt dat alle personages bang zijn voor iets, blijft het de vraag waar ze precies bang voor zijn. Het is zonde want het idee van de serie is echt goed en aan de cast ligt het niet. Maar er is heel veel meer informatie, diepgang en spanning nodig om Arcadia tot een succes te maken.

Arcadia
© Een
Volg Arcadia