8.5
Sandra Hutchison geeft "Aquarius - Seizoen 1 (DVD)" een 8.5.
Geschreven door Sandra Hutchison op 2 augustus 2016.
4
0

Aquarius - Seizoen 1 (DVD)

De spannende serie Aquarius is deels gebaseerd op waargebeurde misdaden, hier en daar gedramatiseerd en aangedikt met een flinke dosis fictie. De serie speelt zich af in het Los Angeles van de jaren 60, de zogenaamde hippietijd. Vandaar ook de naam Aquarius (Het Watermantijdperk). De hippies geloofden dat deze tijd veel positieve verandering zou brengen. De hele reeks ademt de sfeer rond deze periode uit, werkelijk alles is in het werk gesteld om de kijker het idee te geven dat hij of zij zelf in de zestiger jaren is beland. Decor, kleding, de aangename muziek uit die tijd en zelfs de beeldkwaliteit is met een sepia-kleurenfilter aangepast aan toen, niets is aan het toeval overgelaten.

De acteur die de meeste indruk maakt is Gethin Anthony

In de hoofdrol zien we niemand minder dan David Duchovny (The X-Files) als inspecteur Sam Hodiak. Voor de kijkers van de serie Californication misschien even wennen, omdat hij nu een min of meer vergelijkbaar personage neerzet. Ook nu vallen de vrouwen weer als bosjes voor de charismatische acteur, heeft hij wederom een vlotte babbel en lust hij wel een drankje. Echter speelt hij nu een rol met meer diepgang en bewijst hij wederom dat hij wel degelijk kan acteren.

Aquarius
© NBC

Sam Hodiak is een doorgewinterde inspecteur die geen zaak onopgelost laat en hij lapt de regels als het moet aan zijn laars. Zijn partner, de aantrekkelijke Brian Shafe (Grey Damon, Star-Crossed) is vrij nieuw in het vak en wil het liefst nog alles volgens het boekje doen. De heren vullen elkander mooi aan. Heel uniek is de combinatie van oude rot en nieuwkomer niet maar, eerlijk is eerlijk, ze spelen beide hun rol met zeer veel overtuiging. Elk karakter wordt dan ook flink uitgediept, niet alleen maak je als kijker de heren mee tijdens hun werk, maar ook hun privéproblemen komen aan het licht.

De acteur die echter de meeste indruk maakt is Gethin Anthony (Narcopolis, Game of Thrones) in zijn rol als de beruchte sekteleider Charles Manson, een crimineel die in 1967 zijn gevangenisstraf erop had zitten en toen zijn heil zocht in Los Angeles. De gewelddadige Charles weet met zijn charme veel jonge meisjes voor zich te winnen en neemt zijn goedgelovige aanhang mee naar Los Angeles waar ze een woongemeenschap opbouwen vol seks, drugs en misdaad. Wanneer Charles Manson, Emma Karn (Emma Dumont, Bunheads) - de dochter van een oud bekende van Sam Hodiak - weet te strikken voor zijn sekte, schakelt haar moeder de hulp in van haar ex-vriend en inspecteur Sam.

Als laatste een nog zeker noemenswaardige rol; die van agente Charmain Tully, met zeer veel flair gespeeld door de blonde actrice Claire Holt (Pretty Little Liars, The Originals). Charmain is de enige vrouw in een vrij vastgeroest politiekorps en wil maar wat graag meer doen dan koffiezetten. Ze bewijst ook met regelmaat tot veel meer instaat te zijn dan dat. Toch blijven diverse collega’s haar met de nare klusjes opzadelen. Om zichzelf te bewijzen gaat ze tot het uiterste en wint daarmee het vertrouwen van haar favoriete collega’s Sam Hodiak en Brian Shafe. Op hun verzoek gaat ze undercover, iets dat ze zeer gedreven doet, en al snel neemt ze veel te veel risico met gevaar voor eigen leven.

Aquarius
© NBC

Terwijl het bizarre, grotendeels waargebeurde verhaal van Charles Manson de ijzersterke rode draad vormt in de serie, gebeurt er daarnaast ook nog genoeg dat het kijken meer dan waard is. In zo’n beetje elke aflevering wordt er een nieuwe misdaad ontdekt en opgelost en vinden er wel drama’s plaats die thuishoren in de privésfeer. Er gebeurt genoeg, misschien zelfs wel te veel. Dit politiedrama is over het algemeen erg goed te noemen. Fijne cast, Goed plot, hier en daar misschien wat over de top, maar zeker een aanrader.
Volg Aquarius
I Will
I Will