7
Hessel Hoekstra geeft "Apple Tree Yard - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 24 februari 2017.
0
0

Apple Tree Yard - Seizoen 1

De eerste aflevering van deze vierdelige miniserie, gebaseerd op Louise Doughtly’s gelijknamige roman, was nog niet heel denderend. Het verhaal kwam niet goed op gang, er zat weinig verband tussen de verschillende verhaalelementen en de erotische scènes waren meer van hetzelfde. Ook tijdens de tweede aflevering stokt het en lijkt het een voortzetting van wat er in aflevering één. Pas vanaf aflevering drie gaat alles goed los en ontpopt Apple Tree Yard zich tot een degelijke serie.

Deze psychologische thriller vertelt het verhaal van Yvonne Carmichael (Emily Watson), een gerespecteerde dame met een goede baan en een stabiel gezin. Ze leidt een schijnbaar gelukkig leven, wanneer ze een mysterieuze vreemdeling ontmoet en een affaire begint, verandert haar leven voorgoed. De affaire trekt ongewenste aandacht en haar nieuwe minnaar reageert daar slecht op.

Waar het vooral ontbreekt tijdens de eerste twee afleveringen is samenhang. Gebeurtenissen zijn te willekeurig en het echte verhaal is nog niet begonnen. Men moet een wereld opbouwen en gebruikt de tijd van deze twee afleveringen daarvoor. Toch blijkt de gammele fundering die in deze afleveringen is opgezet, stevig genoeg om de tweede helft voldoende te dragen. De tweede helft is beter dan de eerste helft, maar ook hier zijn mankementen te bekennen, vooral veroorzaakt door alles wat er aan het begin fout ging. Het klinkt allemaal vaag, maar vanwege een grote spoilerige twist aan het begin van de serie wil ik hier niet teveel over uitwijden.

In mijn recensie over de eerste aflevering schreef ik over de in mijn ogen soms wat onnodige erotische scènes. Het is prima als het erin zit, maar als ik zulk soort scènes zonder verhaal wil zien, dan kijk ik wel naar iets anders. Gelukkig beseffen de makers dat ook en in de vervolgafleveringen is het een stuk minder storend aanwezig. Wel wil ik benoemen dat de manier van filmen deze erotische scènes een ietwat broeierige sfeer geeft die goed bij de toon van het verhaal past.

Het acteerwerk is verder prima, en vooral de drie hoofdrolspelers zijn goed bezig. De spanning tussen Yvonne, haar echtgenoot en haar minnaar is goed voelbaar. Vooral Emily Watson speelt haar medespelers in bepaalde scènes in de finale van het scherm. Wat een prachtvrouw!

Niet elke BBC-serie is een topper, en Apple Tree Yard bewijst dat. Het begin was mager en moest nog op gang komen, maar deze serie wist zich in de tweede helft prima te herpakken. De 6,5 die ik na het zien van de eerste aflevering gaf, mag wat mij betreft wel opgeschroefd worden naar een volle 7.
Volg Apple Tree Yard
Episode 4
Episode 4