Ron Schoonwater geeft "Annika - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Ron Schoonwater op 15 januari 2022.
5
0

Annika - Seizoen 1

Annika gaat meer over relaties dan over misdaad.

Inspecteur Annika Strandhed (Nicola Walker, Unforgotten) leidt de nieuwe specialistische Marine Homicide Unit. Haar verleden zorgt voor de nodige verwikkelingen. Zo is haar relatie met Michael McAndrews (Jamie Sives, Guilt) regelmatig moeizaam. Dat komt mede omdat Michael eigenlijk inspecteur had willen worden. Daarnaast hebben Annika en Michael een relatie gehad waardoor hun omgang extra ongemakkelijk wordt. Aan de andere kant zoeken Annika en Michael elkaar regelmatig op. De onderlinge genegenheid is er nog steeds. Bovendien hebben beide veel vertrouwen in elkaars kwaliteit in het werk die ze leveren.

Annika
© Alibi

Annika heeft daarnaast als alleenstaande moeder een complexe relatie met haar dochter Morgan (Silvie Furneaux, Vigil). Morgan worstelt met zichzelf en de relaties die zij heeft. Annika probeert op verschillende manieren in connectie te blijven met haar dochter. Morgan weet niet wie haar vader is en dat levert vragen op. Wanneer beide de liefde tegenkomen zorgt dit in eerste instantie voor ongemakkelijke en tegelijk humorvolle toestanden. Hun onderlinge band zorgt ervoor dat ze de kleinste en grootste problemen overwinnen.

Leuk maar niet heel bijzonder.

Tot nu toe heb ik het alleen gehad over de onderlinge relaties. In Annika gaat het eigenlijk vooral daar over. De zaken die opgelost moeten worden door de Marine Homicide Unit voelen aan als bijzaak. Elke aflevering wordt er een zaak opgepakt en opgelost. Dat geeft te weinig tijd en ruimte om diepgang te creëren. Het is te vluchtig om echt indruk te maken. De onderlinge relaties hebben daarentegen zes afleveringen om te groeien. Dat zorgt voor een zekere gelaagdheid. Wat overigens grappig gedaan is dat Annika elke aflevering haar gedachten uitspreekt tegen de camera. Bij elke zaak legt ze wel een link met een bepaald onderwerp. Of dit nu Moby Dick is of een andere inspiratiebron.

Annika
© Alibi

Annika is een leuke serie, maar met Nicola Walker in de hoofdrol verwacht je meer dan dat. Zo blijft het bijvoorbeeld een beetje behelpen met het feit dat Annika een Noorse achtergrond heeft. Dat element wordt wel gebruikt, maar echt uitgewerkt is het niet. Annika is duidelijk meer een dramaserie die gebruik maakt van elementen uit detectiveseries. De aflevering die het meeste indruk maakt wat betreft misdaad is de aflevering waarin de relaties uit het verleden een rol spelen. De rol van politieagent en broer tegelijk zijn. Dat zegt eigenlijk alles over de verhouding relatie-crime. Leuk maar niet heel bijzonder.
Volg Annika
Episode 6
Episode 6