8.5
Helgoned geeft "Anne with an E - Seizoen 3" een 8.5.
Geschreven door Helgoned op 5 juni 2020.
4
0

Anne with an E - Seizoen 3

Het derde seizoen van de Netflix serie Anne with an E start met het vieren van de zestiende verjaardag van Anne (Amybeth McNulty, Clean Break). Anne Shirley is de roodharige, energieke en impulsieve geadopteerde dochter van broer Matthew (R.H. Thomson, Road to Avonlea) en zus Marilla Cuthbert (Geraldine James, Kavanagh Q.C.) uit het Canadese dorpje Avonlea op Prince Edward Island. Anne heeft voor haar leeftijd een zeer ruim vocabulaire, is niet op haar mondje gevallen en bezit een oneindige fantasie.

Anne with an E
© CBC

In het eerste seizoen zagen we hoe de jonge Anne met haar unieke karakter de familie Cuthbert voor zich won en zich langzamerhand nestelde in de kleine gemeenschap. Anne moest haar verleden in het weeshuis achter zich laten, de familie had geldzorgen en Anne moest wennen aan haar klasgenoten. In het tweede seizoen sloeg de goudkoorts toe in Avonlea, maar kreeg Anne ook te maken met Miss Stacy, een nieuwe lerares, prille liefde en homoseksualiteit.

Dit derde seizoen ging in januari 2020 in première en ook nu hebben de makers weer dramatische scripts in petto voor ons. Anne Shirley Cuthbert wil op zoek naar haar afkomst en de achtergrond van haar overleden ouders. De gemeenschap krijgt te maken met racisme in meerdere vormen. Daarbij wordt ook een specifiek, lang verborgen en extreem donker hoofdstuk uit de Canadese geschiedenis in de verhaallijnen verwerkt, namelijk de speciale scholen voor Canadese indianen. Op deze scholen moesten indiaanse kinderen afscheid nemen van hun naam en cultuur en werden naar later bleek ook emotioneel en lichamelijk mishandeld.

De serie is vooral sterk omdat het zware en belangrijke thema’s aanroert en deze op een mooie manier in de afleveringen behandelt.

Anne with an E is een sterke serie, gebaseerd op het boek Anne of Green Gables uit 1908 van Lucy Maud Montgomery. Hoewel de serie zeer succesvol is en er ook sprake was van een mogelijk vierde seizoen, kwam er na dit seizoen en 27 afleveringen in totaal een einde aan. De serie is vooral sterk omdat het zware en belangrijke thema’s aanroert en deze op een mooie manier in de afleveringen behandelt.

Anne with an E
© CBC

Hoofdrolspeelster Amybeth McNulty vind ik bijzonder sterk spelen. Zij zet Anne overtuigend neer, een meisje dat een liefde voor theatraal gedrag heeft en zich vaak onbewust in de nesten weet te werken. Door haar traumatische jeugd en pesterijen in het weeshuis heeft ze een flinke knauw gekregen. Misschien zal niet iedereen meteen gecharmeerd zijn door haar optreden, maar wie wat geduld weet op te brengen wordt daarvoor zeker beloond. Natuurlijk zijn er veel kleine en grote zorgen in de gemeenschap van Avonlea, soms zijn de situaties met veel gevoel voor drama aangezet. Toch is de afdronk van de meeste afleveringen positief en hoopvol. Dit derde seizoen is een mooie afsluiter van een indrukwekkende serie, met een speciale plek in het landschap van Netflix.
Volg Anne with an E
The Better Feeling of My Heart
The Better Feeling of My Heart