8
Hessel Hoekstra geeft "Anne+ - Seizoen 2" een 8.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 30 april 2020.
4
1

Anne+ - Seizoen 2

Anne (Hanna van Vliet, Toon) is in de twintig en woont, studeert en werkt in Amsterdam. Oh ja, en ze valt op vrouwen. In Anne+ volgen we haar leven op het gebied van studie, werk, wonen en relaties. En dat leven kan behoorlijk gecompliceerd zijn. Anne+ is begonnen als een webserie. Het eerste seizoen bestond uit zes afleveringen van elk tien minuten. Ondanks de kleine opzet had de serie een grote fanschare en het tweede seizoen kreeg een flinke upgrade. Het werden acht afleveringen van vijfentwintig minuten die op de dinsdagavond gewoon op NPO3 te zien waren (of je kon het seizoen alvast bingen op NPO Plus).

Hoewel het grootste gedeelte van de serie over Anne's liefdesleven gaat, is het feit dat ze lesbisch is slechts bijzaak. Zeker, thema’s als homofobie en uit de kast komen passeren de revue en je ziet situaties die niet snel in series met hoofdzakelijk heteroseksuele relaties voorbij komen. Want wat nou als jij en je vriendin dezelfde ex hebben gehad? Of wanneer je partner zowel op mannen als op vrouwen valt? Hier weten de makers leuke dingen mee te doen.

Waar het echt om draait, is het schetsen van het leven van iemand die volwassen aan het worden is. Ik zit zelf in ongeveer dezelfde levensfase als de hoofdpersonen en ik herken heel veel situaties en problemen waar zij tegenaan lopen in mijn eigen leven. Opeens heb je je diploma. En dan? Ben je dan opeens volwassen? Hoe zit het met je eerste echte ‘volwassen’ baan? Hoe oké is het om in het weekend nog terug naar je ouders te gaan? En, ook niet onbelangrijk, die rekeningen betalen zichzelf niet.

De seksualiteit van de hoofdpersoon is bijzaak. Hierdoor kan Anne+ een krachtige boodschap uitzenden

Anne+ is in feite een karakterstudie van een vrij doorsnee persoon, die toevallig lesbisch is. Doordat het zich afspeelt in een bubbel waarin homoseksualiteit de normaalste zaak van de wereld is, is Anne (en daarmee ook actrice Hanna van Vliet) een rolmodel geworden voor jongeren. Het laat zien dat je geaardheid, wat het ook mag zijn, net zo erg bij je hoort als je oogkleur of je lengte. En dat een lesbische vrouw net zo goed moeite kan hebben met het betalen van een rekening of het verbreken van een relatie als iemand die heteroseksueel, biseksueel of iets anders is.

Het tweede seizoen is langer dan het eerste en dat is prettig. Hierdoor hebben de makers meer tijd en ruimte voor bijrollen en grotere verhaallijnen. Het eerste seizoen draaide vooral om de geliefden en scharrels van Anne, maar nu worden evengoed andere relaties belicht. Want hoe gaat het nu met Annes ex en haar nieuwe partner? Hoe zit het nou met haar beste vriend die zou gaan samenwonen? En zit het huwelijk van haar ouders nog wel goed? Interessante vragen die ook op overtuigende, menselijke verhaallijnen kunnen rekenen.

Doordat dit tweede seizoen langer is, is er meer ruimte voor personages en verhaallijnen om zich te ontwikkelen

Anne+ heeft een sterke cast en Hanna van Vliet is een charmante en innemende hoofdrolspeler. Er doen daarnaast genoeg andere goede acteurs mee, die nu ook de kans krijgen om te laten zien wat ze kunnen. Zo spelen o.a. Jade Olieberg (Ares), Jouman Fattal (Zuidas) en Alex Hendrickx (Ik Weet Wie Je Bent) stuk voor stuk fijne rollen. Verder was de bijrol van Laura Gomez (Orange is the New Black) een hele leuke internationale verrassing. De ruimte die deze personages allemaal krijgen helpt daarnaast goed bij het opbouwen van een geloofwaardige leefwereld waarin Anne zich bevindt.

Anne+ is een fijne serie die vooral voor jongeren erg herkenbaar zal zijn. Dat de hoofdpersoon lesbisch is, is bijzaak, en dat geeft de serie een kans om een krachtige boodschap uit te zenden. Doordat Anne+ gepromoveerd is van webserie tot volwaardige televisieserie, hebben de makers veel meer ruimte gekregen om te doen wat ze willen en dat doet de serie goed. Er valt volgens mij nog genoeg te vertellen over Anne en haar Amsterdamse wereldje, dus een derde seizoen mag er wat mij betreft komen.
Volg Anne+
ANNE+
ANNE+