Dave Scholting geeft "Animal Kingdom (2016) - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Dave Scholting op 7 juli 2022.
5
0

Animal Kingdom (2016) - Seizoen 1

De moeder van de zeventienjarige Joshua 'J' Cody overlijdt aan een overdosis heroïne. Zijn grootmoeder, Janine 'Smurf' Cody, neemt hem op in haar niet alledaagse gezin.

Oma 'Smurf' (Ellen Barkin, The New Normal) en haar vier volwassen zonen hebben het goed voor elkaar, zo lijkt het. Een zwembad in de tuin, uitpuilende kledingkasten en een grote hoeveelheid coke op tafel om tijdens poolparty's met vrienden lekker op te snuiven. De familie kan zich dit allemaal veroorloven omdat ze zich voor het grootste deel van de dag bezighouden met nogal onfrisse, criminele praktijken.

Niets voor niets heeft oudste zoon Andrew 'Pope' (Shawn Hatosy, Southland) drie jaar in de gevangenis gezeten en is hij pas zojuist vrijgekomen. Deze 'Pope' is een echte griezel. Door zijn kalme, ijzige blik is het predicaat psychopaat prima op hem van toepassing. Althans, dat lijkt in het begin zo. Langzaamaan kom je erachter dat er tijdens zijn tijd achter de tralies iets heftigs gebeurd moet zijn. En de manier waarop 'Smurf' haar zonen kort houdt en de lakens uitdeelt in hun criminele zaakjes werkt ook niet bepaald mee.

Animal Kingdom (2016)
© TNT

In het begin had ik een beetje moeite om in deze serie te komen. De personages zijn in het begin behoorlijk onsympathiek te noemen. Maar dan ook echt álle personages. Daartussen loopt de jonge 'J' (Finn Cole, Peaky Blinders) als een verdwaasde puber rond alsof hij geen idee heeft wat er allemaal aan de hand is. Hij laat zich zonder moeite steeds opnieuw gebruiken voor de criminele activiteiten van zowel zijn grootmoeder als zijn ooms.

Ook is ‘J’ regelmatig het mikpunt van het pestgedrag van zijn ooms, die hem liever weer zouden zien vertrekken. Maar zoals wel vaker het geval is, is het hier wat betreft 'J' misschien ook dat schijn bedriegt? Tegen het einde van dit eerste seizoen zien we namelijk dat het misschien wel juist 'J' is die eigenlijk alle touwtjes in handen heeft.

Animal Kingdom is een serie die langzaamaan onder je huid weet te kruipen

Intussen is er een detective die er op gebrand is om de familie Cody achter de tralies te krijgen. Zij wil ten einde raad 'J' inzetten als mol binnen zijn eigen familie. 'J' twijfelt echter of hij hier wel aan mee moet werken. Ondanks dat hij niet echt een band heeft met zijn familie en 'J' op bepaalde vlakken flink met hen botst, blijft het uiteindelijk wel zijn familie.

Diezelfde familie zou er trouwens niet voor terugdeinzen om 'J' een kopje kleiner te maken, mochten zij in de gaten krijgen dat de jongen met de politie praat. Daarbij heeft 'J' ook het gevoel dat er gewoon opnieuw weer iemand is die hem wil gebruiken voor hun eigen doeleinden. Wat dat betreft verschilt de detective niet zo veel van zijn familie.

'J' is intussen niet de enige die gebruikt wordt. Wanneer oom 'Baz' (Scott Speedman, Grey's Anatomy) erachter komt dat de vader van het vriendinnetje van 'J' een belangrijke pief is op een militaire basis bedenkt hij een geraffineerd plan om veel geld te verdienen. Daar heeft hij echter wel de medewerking van deze Paul Belmont (C. Thomas Howell, Southland) voor nodig. En griezel 'Pope' krijgt bezoek van een oude celmaat die hem onder druk zet om mee te mogen doen met de linke klussen van de Cody's. De familie ziet dit absoluut niet zitten.

Animal Kingdom (2016)
© TNT

Animal Kingdom is een serie die langzaamaan onder je huid weet te kruipen. Zoals gezegd zijn de personages in het begin verre van sympathiek. Naarmate de serie vordert begin je steeds meer te begrijpen waar deze nare karaktertrekjes van de familie Cody vandaan komen. Zodra de serie je dan toch eenmaal in het verhaal heeft weten te krijgen, houdt het je aandacht ook stevig vast om niet meer los te laten. Aan het eind van het eerste seizoen ben je zo betrokken bij 'J' en zijn verderfelijke familie dat je benieuwd bent hoe het verder gaat met de Cody's. Aan alles voel je ook dat dit niet voor álle familieleden goed zal gaan aflopen.

een brute serie die het geweld niet schuwt

Sterker nog, in dit eerste seizoen sneuvelt er al meteen een personage uit de vaste cast. Daarmee laten de makers duidelijk zien dat dit een brute serie is die het geweld niet schuwt. Ook zijn zij niet bang om personages in het belang van het verhaal uit de serie te schrijven. Dat is iets wat ik alleen maar kan toejuichen. Te vaak zie je in televisieseries dat er wordt vastgehouden aan bepaalde personages, puur omdat zij het goed bij de kijkers doen. Maar net zo vaak is dat niet in het belang van het overkoepelende verhaal dat de serie wil vertellen. Animal Kingdom (2016) lijkt gelukkig niet te schromen om dit wél te doen. Een prima start van een serie die uiteindelijk zes seizoenen heeft gekregen. Animal Kingdom (2016) is te streamen bij zowel Starzplay als Viaplay.
Volg Animal Kingdom (2016)
Fubar
Fubar