7
Helgoned geeft "Anger Management - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Helgoned op 20 februari 2013.
0
0

Anger Management - Seizoen 1

Op Comedy Central Nederland is zondag 17 februari jongstleden seizoen 2 van de Amerikaanse comedyserie Anger Management (met Charlie Sheen) in première gegaan. Na het geruchtmakende afscheid van Charlie Sheen uit de serie Two and a Half Men, waarbij hij de vloer aanveegde met bedenker Chuck Lorre, bood het Amerikaanse kanaal FX Charlie Sheen een kans om weer aan de slag te gaan. Het werd de serie Anger Management, losjes gebaseerd op de gelijknamige film met met Jack Nicholson en Adam Sandler. Charlie Sheen is voor mij een acteur waarbij ik me erger aan zijn gedrag in het dagelijkse leven, maar vervolgens in films als Hot Shots en zijn televisieseries meestal erg van geniet.

Charlie Sheen speelt de therapeut Charlie Goodson die mensen behandelt om hun woede te leren beheersen. Hij is een gescheiden ex-baseballspeler die zichzelf zodanig verwondde tijdens een wedstrijd dat hij met pensioen moest. Nu behandelt hij in groepssessies verschillende types met woedeproblemen. In de groep zitten onder andere een oversekste jonge dame die haar vriend neerschoot, een bejaarde Vietnam-veteraan met opgekropte woede over de hele wereld en ver daarbuiten, en een jongeman die er van houdt om agressie bij anderen op te wekken. Charlie heeft een goede relatie met zijn ex-vrouw Jennifer (gespeeld door Shawnee Smith, bekend van de comedyserie Becker met Ted Danson) en zijn dochter Sam. Andere belangrijke personages zijn die van de vrouwelijke therapeut Kate Wales (gespeeld door Selma Blair) met wie hij heeft een gecompliceerde sex relatie heeft en zijn buurman Michael (gespeeld door Michael Boatman uit Spin City).

De serie ging in juni 2012 van start met tien afleveringen. De introductiefilmpjes voor de serie maakten dankbaar gebruik van de opzienbarende beelden van Sheen’s afscheid van Two and a half Men en de eerste afleveringen werden daardoor erg goed bekeken. Daarna daalden de kijkcijfers, maar ze bleven goed genoeg voor FX om halverwege het seizoen meteen 90 nieuwe afleveringen te bestellen. Het eerste seizoen was wennen voor alle acteurs. Eigenlijk speelt Charlie Sheen al jarenlang hetzelfde karakter, dat deed hij in Spin City (seizoen 5 en 6), daarna in Two and a Half Men en nu in Anger Management. Ook nu speelt hij een niet al te betrouwbare man met liefde voor knappe vrouwen en drank. Helaas zijn de co-acteurs vooral in het begin nog niet aan Charlie gewaagd en zijn de dialogen nog niet zo scherp en vilein als in Two and a Half Men. Er zijn ook erg veel acteurs betrokken bij de meeste afleveringen, wat betekent dat de meeste personages niet echt goed uitgewerkt kunnen worden. Er waren wel leuke gastrollen van Martin Sheen en de ex-vrouw van Charlie Sheen; Denise Richards.

De eerste twee afleveringen van seizoen 2 laten zien dat de acteurs wat meer op elkaar ingespeeld zijn. Martin Sheen keert terug als de kritische vader van Charlie, met wie hij de nodige onuitgesproken problemen heeft. In de eerste aflevering gaat Charlie met zijn zus naar een Baby Shower, waar hij compleet door het lint gaat. In de tweede aflevering vreest Charlie dat zijn vader Alzheimer heeft. Deze twee afleveringen zijn humoristischer dan het merendeel van de afleveringen van het eerste seizoen. Er is meer aandacht voor de interactie tussen de hoofdpersonen en de situaties zijn grappiger dan in het eerste seizoen. Het zou mooi zijn als dit doorgezet wordt, want Charlie Sheen op de buis is meestal vuurwerk.

Op 11 februari 2013 is seizoen 1 op DVD verschenen in Amerika en Comedy Central Nederland herhaalt gedurende de hele week afleveringen van deze serie.
Volg Anger Management
Charlie & the 100th Episode