Pascal Jans geeft "Andor - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Pascal Jans op 16 december 2022.
2
0

Andor - Seizoen 1

Lang geleden in een melkwegstelsel hier ver, ver vandaan kunnen wij de avonturen beleven van Andor. Aanschouw een niet Star Wars-achtige Star Wars serie.

In een tijdperk vol gevaar, bedrog en intriges ontdekt Cassian Andor (Diego Luna, Narcos: Mexico) dat hij een beslissende rol kan spelen in de strijd tegen het tirannieke Galactische Keizerrijk. Hij begint aan een reis waarin hij uitgroeit tot een rebelse held.

Andor is een prequel van de film Rogue One: A Star Wars Story. Cassian verblijft op de planeet Ferrix en is op zoek naar zijn zus. Voor wie de film kent is het verder niet heel verrassend dat hij eveneens bezig is met misleiding en stelen. Bij de zoektocht naar zijn zus brengt hij zichzelf in de problemen door in aanraking te komen met twee bewakers. Hij moet met ze zien af te rekenen. Na deze gebeurtenissen ontketent hij een klopjacht op zichzelf en is hij continu op de vlucht.

Andor
© Disney+

Naast bovenstaande word je als kijker ook meegenomen in de jeugdige jaren van Cassian. Hij verblijft samen met zijn zus op een plek genaamd Kenari. Ze maken onderdeel uit van een gemeenschap die enkel uit kinderen lijkt te bestaan. In dit verleden heeft Cassian een bijzonder onderdeel verworven dat hij in het heden wil verkopen aan Luthen Rael (Stellan Skarsgård, Chernobyl). Na hun kennismaking gaan ze wantrouwend een samenwerking met elkaar aan om het Keizerrijk pijn te doen.

Deze samenwerking resulteert in spannende en spectaculaire ondernemingen en brengt Cassian uiteindelijk flink in de nesten. Door zijn acties belandt hij gedurende de serie in een ondoordringbare gevangenis waar hij kennis maakt met Kino Loy (Andy Serkis, Once Upon a Time in Iraq). Samen moeten ze een bijna onuitvoerbaar plan beramen om te kunnen ontsnappen.

Andor gaat gelaagd te werk en dit komt het tempo van de serie niet altijd ten goede. Ik las een reactie op de recensie van de eerste aflevering waar ik mij volledig in kan vinden. De makers hebben er verstandig aan gedaan om de première van Andor te lanceren met de eerste drie afleveringen. In de eerste twee afleveringen gebeurt namelijk vrij weinig en zou je als kijker voldoende hebben aan de samenvatting voorafgaand aan de derde aflevering.

Deze bevinding heeft zich de rest van de serie een beetje voortgezet. Je hebt soms het idee dat je naar een serie in een serie zit te kijken. Steeds twee afleveringen met weinig gebeurtenissen, maar wel met lange dialogen. Vervolgens volgt dan een derde aflevering die steengoed in elkaar zit en een genot is om naar te kijken.

De visueel prachtige planeten, een droid die voor de nodige humor zorgt en een bar met allerlei bijzondere wezens zorgt op bepaalde momenten voor dat echte Star Wars-gevoel

Ik noem Andor een niet Star Wars-achtige serie, omdat de lichtzwaarden en de Force niet aanwezig zijn. Dat neemt niet weg dat er wel degelijk herkenbare elementen te bewonderen zijn. De visueel prachtige planeten, een droid die voor de nodig humor zorgt en een bar met allerlei bijzondere wezens zorgt op bepaalde momenten voor dat echte Star Wars-gevoel.

Al sinds de aankondiging van Andor is bekend dat er ook een tweede seizoen aan zit te komen. Ik ben hier een voorstander van aangezien de serie verfrissend aanvoelt ten opzichte van andere Star Wars-series. Hopelijk maken ze van het tweede seizoen iets meer één geheel en verspreiden ze de actievolle momenten wat meer over de afleveringen.
Volg Andor
Rix Road
Rix Road