6
anonymous geeft "American Horror Story - Seizoen 3" een 6.
Geschreven door anonymous op 14 april 2015.
0
0

American Horror Story - Seizoen 3

Eigenlijk heb ik een soort van rare verstandhouding met American Horror Story. Laat ik ten eerste duidelijk maken dat ik het concept sterk vind. Binnen het horrorgenre ieder seizoen met een ander verhaal en nieuwe personages werken, is een erg interessant uitgangspunt. Daarbij komt ook nog eens dat het weer eens wat anders is dan de series waarbij we seizoen na seizoen meeleven met dezelfde personages en verhaallijnen. Seizoen 1 van American Horror Story, Murder House, heeft mij vanaf het eerste moment weten te overtuigen en mee te sleuren. Seizoen 2, Alysum, vind ik echter niet om aan te zien en dat is de reden waarom ik snel ben afgehaakt. Ik houd mijn hart vast voor seizoen 3, Coven. De teasers en trailers speken me in ieder geval genoeg aan om een poging te wagen.

Het derde seizoen ‘Coven’ draait om de jonge heksen van de Academie van Miss Robichaux waar Cordelia Foxx (Sarah Paulson, Mud) de leiding heeft. Nieuwkomer Zoë (Taissa Farmiga, The Bling Ring) wordt samen met de menselijke voodoopop Queenie (Gabourey Sidibe, Precious), gedachtenlezeres Nan (Jamie Brewer, Southland) en voormalig kindsterretje Madison (Emma Roberts, We’re the Millers) opgeleid om zich verder te ontwikkelen als heks. Het gaat slecht met de heksengemeenschap en de Academie kan eigenlijk gezien worden als vergane glorie. Met de terugkeer van Fiona (Jessica Lange, Big Fish), de Supreme Witch van de coven, de machtigste heks van die tijd, wordt de boel ontregeld. De krachten van de meisjes nemen toe en één van de meisjes zal de nieuwe Supreme worden ten koste van Fiona. Natuurlijk legt deze zich hier niet bij neer. Tijdens haar zoektocht naar onsterfelijkheid komt zij in aanraking met onder andere slavenbazin en seriemoordenaar Madame LaLaurie (Kathy Bates, Misery) en voodookoningin Marie Laveau (Angela Basset, Malcolm X).

Actrice Jessica Lange schittert in American Horror Story. Ze weet haar rol voor de derde keer prachtig neer te zetten. De bittere zoektocht van Fiona naar onsterfelijkheid is voor mij dé verhaallijn. Voor mij is dit de reden dat seizoen 3 overeind blijft en dat het niet als een nachtkaars uit gaat. Daarbij ontstaat er een ware chemie op het scherm tussen Jessica Lange en de niet te vergeten Kathy Bates. Nog een ding dat zeker genoemd mag worden: de setting in New Orleans. Het draagt bij aan de sfeer van de serie. Ik vind het vooral goed passen bij de grimmige sfeer rondom Madame LaLaurie.

In mijn ogen is de uitwerking van ‘Coven’ matig. Het zou veel beter kunnen en de makers zouden er veel meer uit kunnen slepen. Ik zou het in ieder geval anders aanpakken. Om eerlijk te zijn begrijp ik nooit zo goed hoe je een goed concept kunt hebben en het dan nog weet te verpesten. Jammer! Over het algemeen vind ik ‘Coven’ , ondanks dat het vrij vermakelijk is om naar te kijken, wederom een zware teleurstelling.
Volg American Horror Story
Ave Hestia
Ave Hestia