Mandy Gelling-Potharst geeft "American Crime - Seizoen 1" een 9.5.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 24 september 2015.
0
0

American Crime - Seizoen 1

Twee minuten in een ruimte met Barb en zelfs Gandi zou in staat zijn tot geweld.

American Crime is een hoogstaande en zeer goede dramaserie van ABC. Geheel terecht heeft ABC de serie dan ook vernieuwd. Niet als vervolg, maar als een anthologieserie en van mij mogen ze. En de Emmy jury krijgt het niet makkelijk want Barb Hanlon (Felicity Huffman, Desperate Housewives) zet een prestatie van jewelste neer. Eigenlijk doet de gehele cast dat. Dat moeten ze ook wel, want op de manier waarop de serie is gefilmd moet je als acteur wel het beste van jezelf geven. Niet voor niets heeft ook Russ Skokie (Timothy Hutton, Leverage) een Emmy nominatie gekregen.

Twee minuten in een ruimte met Barb en zelfs Gandi zou in staat zijn tot geweld

Behalve in de categorie regie, heeft American Crime in alle categorieën van miniserie een nominatie te pakken. Het kan ze dus bijna niet ontgaan dat ze met een Emmy naar huis gaan. De serie American Crime is geen politie- of crimeserie, American Crime is een hoogstaande dramaserie waarbij elk bewegend beeld ook een foto zou kunnen zijn. En sommige van die foto’s zouden niet misstaan in een galerie of bij de World Press Foto. American Crime laat je nadenken en verrast je ook. De dialogen hebben bijna allemaal een doel. De moord en poging tot moord zijn de oorzaak en alles wat er daarna volgt is het gevolg.

Actie en reactie, oorzaak en gevolg, dat is American Crime. Ook de gevolgen van vroegere gebeurtenissen, voor de moord, zijn zeer duidelijk aanwezig en spelen mee in de reacties van sommige karakters op de brute moord. Ook drugs en de onvoorwaardelijke liefde die daar uit voortkomt is bruut en tegelijkertijd teder te noemen. Nadenken over wat je ziet, dat is wat de makers hiermee willen bereiken. Het doel is niet de daders vinden maar laten zien wat een dergelijke gebeurtenis met een familie en gemeenschap doet. Als kijker kun je niet passief op de bank blijven zitten, je kan bijna niet zonder mening blijven.

American Crime is dan ook geen gemakkelijke serie, de vraagstukken die aan bod komen zijn niet de gemakkelijkste. Doodstraf, racisme, geloof, verslavingen, scheidingen, schuld, onschuld, promiscuïteit, dood, verdriet, angst en wraak zijn enkele van de vraagstukken die voorbij komen. Niet iets om lekker tussendoor te gaan kijken. Maar American Crime weet al deze vraagstukken te gieten in een serie waar menig andere serie een puntje aan kan zuigen. De acteurs, inclusief de twee al eerder genoemde, weten te overtuigen in alles wat zij doen. De dialogen worden gebracht met een kracht die af en toe door je ziel snijdt.

American Crime
© ABC

Hoe de karakters door beslissingen en omstandigheden, zoals die van de jonge Tony Gutiérrez ( Johnny Ortiz, Southland), anders kijken naar de wereld om hen heen. Hoe de alles omvattende liefde voor drugs en voor elkaar twee jonge mensen totaal vernietigt. Carter Nix (Elvis Nolasco) en Aubry Taylor (Caitlin Gerard, Zach Stone Is Gonna Be Famous) zijn een gevecht aangegaan dat ze onmogelijk kunnen winnen. Of Hector Tontz (Richard Cabral, Southland), die door bizarre omstandigheden in een positie komt te zitten waaruit ontsnappen praktisch onmogelijk lijkt.

9,5 punt voor een prachtig juweel in een prachtige zetting met platina, goud en zilver.

Maar elk karakter in American Crime krijgt te maken met de oorzaak en gevolg van de moord en poging tot moord op Matt en Lily Skokie. Door de fouten die worden gemaakt en de vooroordelen die een grotere rol lijken te spelen dan de daadwerkelijke dader(s) moet ieder karakter keuzes maken. Soms zijn die keuzes juist, zoals die van Aliyah Shadeed (Regina King, Southland), maar met een dubieuze achtergrond. Soms zijn de keuzes fout, zoals die van Alonzo Gutierrez (Benito Martinez , House of Cards (2013), maar wel met de juiste motivatie. Ook het stadje Modesto in California ontsnapt niet aan de gevolgen van de misdaad.

Mocht je American Crime nog niet hebben gezien dan zou zeggen: maak er tijd voor. Zulke prachtige series komen niet vaak voorbij. American Crime is een prachtige diamant in een zee van Zirkonia. Op naar het tweede seizoen met een nieuwe casus. 9,5 punt voor een prachtig juweel in een prachtige setting met platina, goud en zilver. American Crime ging er van door met slechts één Emmy: Regina King voor beste bijrol in een miniserie.
Volg American Crime
Season Three: Episode Eight
Season Three: Episode Eight