Lucas Verbunt geeft "American Horror Stories - Eerste twee afleveringen" een 7.
Geschreven door Lucas Verbunt op 20 juli 2021.
4
0

American Horror Stories - Eerste twee afleveringen

Van het brein van Ryan Murphy en Brad Falchuk verschijnt American Horror Stories, een spin-off van het populaire American Horror Story met episodische horrorverhalen.

Het tiende seizoen van American Horror Story gaat na een corona-gerelateerde vertraging in augustus eindelijk in première. In de tussentijd worden fans blij gemaakt met korte horrorverhalen van slechts één aflevering uit het brein van Murphy en Falchuk. Deze verhalen worden gepresenteerd onder de titel American Horror Stories. Elke aflevering verteld een ander horrorverhaal dat zich afspeelt in het AHS-universum. Zo is het decor van de eerste twee aflevering het Murder House uit het eerste seizoen van de moederserie.

Een episodische anthologie heeft voor- en nadelen. Je krijgt snel een compleet verhaal om tot je te nemen, maar tegelijkertijd betekend dat ook dat er niet bizar veel tijd is om een verhaal te exploreren. Dit is ook hoofdzakelijk het punt waar ik tegenaan loop. De eerste afleveringen heb ik met veel plezier gekeken, maar ik voel niet per se een verbinding met de personages of het alomvattende verhaal.

American Horror Stories is typisch Ryan Murphy en valt compleet in wat we van hem verwachten en gewend zijn. Het is ook dan ook niet per se een vernieuwde formule. Het is de herkenbare American Horror Story stijl die we kennen, maar dan in een enkele aflevering in plaats van een seizoen. Als je American Horror Story niet leuk vindt of überhaupt geen Murphy-fan bent, sla deze serie dan ook zeker over.

American Horror Stories
© FX

In deze spin-off zien we bekenden uit de hoofdserie terug, uiteraard in nieuwe rollen. Onder andere Matt Bomer, Noami Grossman, John Carroll Lynch, Billie Lourd en Cody Fern spelen in een aflevering mee. Naast de bekende gezichten zien we ook veel nieuwkomers die voor het eerst intreden in het AHS-universum. Een paar namen uit de immense castlijst zijn Sierra McCormick (Jessie), Kaia Gerber, Paris Jackson, Madison Bailey, Aaron Tveit (The Code), Ronen Rubenstein (9-1-1: Lone Star) en Kevin McHale (Glee).

Ondanks de tekortkomingen is American Horror Stories een leuke toevoeging aan de line-up van Ryan Murphy. Het kan een goede instap zijn als je nog nooit American Horror Story hebt gekeken en de stijl wilt uitproberen. Maar waarschijnlijk zullen deze korte horrorverhalen vooral de trouwe fans van het origineel bekoren.

De eerste twee afleveringen krijgen van mij een 7!
Volg American Horror Stories
Organ