8.5
anonymous geeft "American Crime Story - Seizoen 2 (The Assassination of Gianni Versace)" een 8.5.
Geschreven door anonymous op 24 juli 2019.
1
0

American Crime Story - Seizoen 2 (The Assassination of Gianni Versace)

Een hele tijd geleden liet ik zonder enige verwachting de eerste reeks van American Crime Story (The people vs. OJ Simpson) over me heen komen. Helemaal top vond ik die serie. Toen Netflix met een tweede reeks uitpakte, The Assassination of Gianni Versace, wilde ik deze natuurlijk zien. Deze keer mét verwachtingen. Waar racisme en de druk van de publieke opinie de thema’s waren van de eerste reeks, was ik razend benieuwd welke achterliggende gelaagdheid de tweede reeks zou hebben. Ik had namelijk geen idee dat Versace dood was, laat staan vermoord.

Deze keer draaide het om homofilie en vooral dan het gebrek aan erkenning daarvan in een nog niet zo heel ver verleden. De makers brengen zeer mooi in beeld wat het toen heersende taboe doet met mensen. Van braaf je gevoelens voor jezelf houden tot illegale praktijken waar anderen de dupe van zijn. Het nuanceert vele zaken die we op het eerste zicht niet ok vinden. En daar hou ik van, dat een serie zaken genuanceerd in beeld brengt waardoor je de wereld weer een beetje beter begrijpt.

Heel knap is de omgekeerde chronologische volgorde waarin het verhaal wordt verteld. De volgende aflevering doet de vorige beter begrijpen. Klinkt complex, maar op enkele details na, kun je het perfect volgen. Door achterstevoren helemaal terug in de tijd te gaan, kun je aan het einde van de serie begrijpen binnen welke context de moordenaar heeft gehandeld.

De acteerprestaties zijn goed. Darren Criss (Glee) schittert in zijn hoofdrol van Cunanan. Met weinig woorden begrijp je wat er door hem heen gaat en hoe hij steeds weer op zoek gaat naar erkenning. Ook goed is Pénelope Cruz (Qué fue de Jorge Sanz?) in de rol van Donatella Versace. Edgar Ramirez (Carlos), die de rol van Versace himself op zich neemt, doet het zeker niet slecht, maar durft op het randje van theatraal te gaan. En ook Ricky Martin speelt mee. Hij doet dat niet slecht, maar voor mij was het niet nodig om de serie met zijn naam aan te kondigen.

Qua locatie zit de reeks er ook helemaal pal op. Je zit volledig terug in de nineties. Ook de vleugjes roze die in de hotels en het ziekenhuis terug komen, zorgen voor een passende sfeer zonder in clichés te vervallen. Kortom, ook deze tweede reeks van American Crime Story is een aanrader. Ik kijk nu al uit naar een derde seizoen. Katrina, over de orkaan, zou naar verluidt oorspronkelijk de tweede zijn geweest, dus hopen dat die alsnog wordt gemaakt en we kunnen uitkijken naar een derde.
Volg American Crime Story
The Wilderness
The Wilderness