9
Nienke de Boode geeft "American Crime Story - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Nienke de Boode op 5 september 2016.
8
0

American Crime Story - Seizoen 1

Op 13 juni 1994 worden de verminkte lichamen van Nicole Brown Simpson en Ron Goldman gevonden in Brentwood, Los Angeles. Vlak daarna wordt duidelijk dat de ex-man van Nicole, O. J. Simpson, de hoofdverdachte is in de zaak. Wanneer de American Football speler dan ook wordt aangeklaagd, barst het los. Er ontstaat een enorme media-aandacht en al snel worden woorden als 'racisme' en 'incriminatie' gebruikt. Vanaf dat moment draait het niet alleen meer om schuld en onschuld, maar om racisme en vooroordelen van de politie. En nu laat FX het verhaal opnieuw zien. The People v. O. J. Simpson: American Crime Story vertelt dit verhaal vanaf het moment dat de lijken gevonden worden tot het vonnis van de jury. En dat doen ze goed.

Als ik niet geweten had dat dit echt gebeurd was, had ik waarschijnlijk punten afgetrokken voor de onwaarschijnlijkheid

American Crime Story is van dezelfde mensen als American Horror Story, maar is wat mij betreft een stuk beter. Het verhaal hoeft nu niet verzonnen te worden, het is er al, in al zijn onwaarschijnlijkheid en gekte. Als ik niet had geweten dat dit allemaal echt gebeurd is, had ik waarschijnlijk punten afgetrokken voor de onwerkelijkheid en ongeloofwaardigheid. Dat begint bij de Bronco-achtervolging en eindigt bij het vonnis van de jury. Het is één grote gekte en FX slaagt erin die prachtig in beeld te brengen. Ik was zelf nog niet geboren toen dit zich afspeelde en ik wist ook weinig van de zaak af, maar wat moet het een gekkenhuis geweest zijn.

American Crime Story
© FX

En dit gekkenhuis wordt goed neergezet door ook niet de minste acteurs en actrices. Aan de kant van het openbaar ministerie vecht Marcia Clark (Sarah Paulson, American Horror Story) voor een veroordeling samen met Christopher Darden (Sterling K. Brown, This Is Us). Beiden zetten een geweldige rol neer waarin we zowel hun professionele als hun persoonlijke problemen voorbij zien komen. We zien hoe hun leven publiek wordt door de enorme media-aandacht rondom de vervolging. We zien hoe ze daar mee moeten leren omgaan en we zien de stress die dit met zich meebrengt. En dit alles zetten ze geweldig neer. De Emmy-nominaties zijn wat mij betreft meer dan verdiend voor deze twee.

Aan de andere kant hebben we de verdediging met ook niet de minste namen. We zien Robert Shapiro (John Travolta, Pulp Fiction) als hoofdadvocaat van de groep die al snel het ‘Dream Team’ wordt genoemd. Ik twijfel alleen een klein beetje of Travolta de juiste rol neerzet hier. Shapiro is zo slijmerig dat je het er bijna vanaf ziet druipen, maar lijkt af en toe meer een karikatuur dan een echt persoon. Dat stoort soms lichtjes, op andere momenten werkt het erg goed en is het precies wat je wilt zien.

Verder wordt Johnnie Cochran (Courtney B. Vance, Law & Order: Criminal Intent) al snel deel van het team. Shapiro en Cochran lijken niet op één lijn te zitten wat leidt tot spanningen in de verdediging. Vance speelt zijn rol zo ontzettend goed, er valt weinig meer over te zeggen. Tot slot speelt de goede vriend van Simpson Robert Kardashian (David Schwimmer, Friends) een grote rol in de verdediging. Bij Schwimmer heb ik af en toe een beetje moeite het Ross-gevoel van me af te schudden, terwijl ik dat bij bijvoorbeeld Band of Brothers niet had. Hij zet een goede rol neer, maar kan niet op tegen de rest in deze serie.

American Crime Story
© FX

Tot slot hebben we nog O. J. Simpson zelf, gespeeld door Cuba Gooding Jr. Gooding is de enige van wie ik echt zeg dat die beter gecast had kunnen worden. Hij lijkt niet op Simpson en zet hem vooral in de eerste afleveringen neer als een zeurderig en paniekerig mannetje. Verder in de serie wordt zijn rol wel stukken beter, maar nog steeds denk ik dat een andere acteur beter had gepast.

De serie is gewoon goed, nee geweldig

Verder is de serie gewoon goed, nee, geweldig! De dialogen zijn goed, het camerawerk is goed, de sfeer van de jaren ’90 die wordt neergezet is goed. Het geheel is goed doordacht en ziet er mooi uit. Dit, samen met de details die het geheel afmaken, vormt een geweldige serie. FX heeft hier iets te pakken waar ze erg trots op mogen zijn.

In het volgende seizoen zal orkaan Katrina en de gevolgen daarvan centraal staan. Zoals het er nu naar uitziet zal de ‘Race Card’ weer gespeeld worden, maar ik weet niet of dat nu een verstandige beslissing is. Misschien hadden ze het beter bij dit ene seizoen kunnen houden en het in het volgende over een compleet andere boeg kunnen gooien, maar we gaan het zien. Voor dit seizoen in ieder geval een mooie 9. Hopelijk halen ze dit niveau in seizoen 2 weer.
Volg American Crime Story
The Wilderness
The Wilderness