Henk Vernout geeft "All Rise - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door Henk Vernout op 25 september 2019.
0
0

All Rise - Eerste aflevering

If I think we really need to talk in chambers, I’ll sneeze twice – Sherri

Het nieuwe televisieseizoen is begonnen. Dat gaat natuurlijk gepaard met jaarlijks een stortvloed aan nieuwe series. All Rise is er zo een. Het is voor mij al behoorlijk lang geleden dat ik een nieuw juridisch drama heb gezien, dus ik dacht: verbreed je horizon eens! Laat ik vooropstellen dat het juridisch systeem in Amerika, in zijn algemeenheid, heerlijk blijft om naar te kijken. Zeker als het gedramatiseerd wordt, zoals in All Rise ábsoluut het geval is.

Ik begin meteen met het absolute hoogtepunt van deze pilot: Simone Missick (Luke Cage). Ze speelt de hoofdpersoon Lola Carmichael. Een vrouw die net van officier van justitie is gepromoveerd naar rechter. Missick heeft de zeldzame eigenschap dat je naar haar wilt blijven kijken. Niet alleen om haar uiterlijk, maar omdat alles wat ze zegt gezag heeft.

Dit vond ik persoonlijk ook al bijzonder goed te zien in haar rol in de Netflix-serie Luke Cage. Missick ‘nailed it’. Exact de juiste hoeveelheid gezag, cynisme en vriendelijkheid maken haar een geloofwaardige nieuwe rechter. De rest van de cast springt er nog niet bijzonder uit. De uitzondering is Marg Helgenbergs (CSI) karakter Judge Benner. Hoewel het personage bijna niet voorkomt in de pilot, hangt er nu al een waas van mysterie over haar heen. Ik hou daarvan.

All Rise
© OWN

In het kort gaat All Rise dus over Lola en haar nieuwe baan als rechter. Het is duidelijk dat de schrijvers van de serie willen dat Missicks karakter het ‘systeem gaat openbreken’. Gaat zij alles anders doen dan iedereen tot nu toe doet? Is zij de rechter die geen blaam treft, die geen spelletjes speelt en niet om te kopen valt etc. etc.? Laat ik duidelijk zijn, als dat gaat gebeuren én ze gaan het welbekende ‘zaak van de week’-format volgen, haakt 80% van de kijkers af. Want dat is natuurlijk onvoorstelbaar voorspelbaar.

Maar afgaande op de lijntjes die in deze eerste aflevering worden uitgezet, kan het ook verrassender worden. Maar dat weten we natuurlijk pas na het zien van de komende afleveringen. Verder ziet de pilot er strak geschoten uit, zitten er niet te veel verhaallijntjes in de eerste aflevering (dat gebeurt helaas ontzettend vaak) en zijn de beelden goed gekozen. Enige minpuntje vond ik de muziek die wel erg ‘feel good’ was. Hopelijk is dat geen teken aan de wand…

Maar alleen al voor Simone Missick zou ik zeggen, probeer het eens.

Voor nu,
Een 7,0!