Helgoned geeft "All Creatures Great and Small (2020) - Seizoen 3" een 8.5.
Geschreven door Helgoned op 7 januari 2023.
7
0

All Creatures Great and Small (2020) - Seizoen 3

Dit derde seizoen van de remake van de klassieke serie is vanwege de grote aandacht voor karakterontwikkeling het beste seizoen van All Creatures Great and Small (2020) tot nu toe geworden.

Het derde seizoen van All Creatures Great and Small ging in september 2022 in première bij de Britse commerciële zender Channel 5. Enkele maanden later konden de Nederlandse kijkers dit seizoen beleven bij BBC First, waar in de laatste week van het jaar ook de kerstspecial werd uitgezonden. Dit derde seizoen werd in maart opgenomen in het noorden van Yorkshire en toen was al duidelijk dat er sowieso ook een vierde seizoen zal komen.

All Creatures Great and Small (2020)
© Channel 5

Dit seizoen start met de voorbereidingen voor het huwelijk van James en Helen. Beiden zijn druk met het werk en het lijkt alsof zowel James Herriot (Nicholas Ralph) als Helen Aldersen (Rachel Shenton, Hollyoaks) daarin wegvluchten. James probeert de boeren van de Yorkshire Dales over te halen om hun koeien allemaal op tuberculose te laten testen. De boeren zijn logischerwijze huiverig hiervoor, ondanks de voordelen voor de volksgezondheid is dit ook een groot risico voor hun eigen voortbestaan. Ondertussen worstelt Helen met haar werkzaamheden op de boerderij van haar vader en de taken van haar jongere zusje Jenny (Imogen Clawson).

De afleveringen van dit derde seizoen betekenen naast aandacht voor het plattelandsleven en het wel en wee van de dieren ook nadrukkelijk aandacht voor de persoonlijke omstandigheden van de hoofdpersonages. Dit speelt zich allemaal af in de tweede helft van 1939, met de oorlog op het platteland van Europa als achtergrond. We krijgen te zien hoe Siegfried Farnon (Samuel West, Mr Eldridge) zwaar worstelt met zijn verleden in The Great War (de eerste Wereldoorlog) en dat hij daarin zeker niet de enige is. Huishoudster Mrs. Hall (Anna Madeley, Mr Selfridge) heeft zorgen over de relatie met haar zoon Edward. Wat draagt Edward haar nog na van de scheiding van zijn vader, terwijl Edward zich klaarmaakt voor vertrek met zijn vlooteenheid.

Siegfried, Tristan (Callum Woodhouse, Cold Feet) en James hebben als veearts een vrijstelling voor het leger. Terwijl Siegfried blij is dat hij zich niet meer hoeft te melden, voelen James en Tristan zich aardig verscheurd door de loyaliteit richting de boeren versus de plicht om het land te dienen. Steeds meer jonge mannen uit Darrowby en omstreken vertrekken ondertussen voor hun militaire opleiding. Het leven gaat drastisch veranderen en iedereen moet daarin moeilijke keuzes maken. In de kerstaflevering komen alle lastige kwesties samen en maken alle personages zich onder moeilijke omstandigheden belangrijke keuzes voor de toekomst.

All Creatures Great and Small (2020)
© Channel 5

Het derde seizoen is weer een bijzonder geslaagd geheel geworden. De grote aandacht voor karakterontwikkeling en de ervaringen van de hoofdpersonen vond ik een heel sterk punt ten opzichte van de oorspronkelijke serie van de BBC uit 1978. De personages zijn levensecht en stuk voor stuk overtuigend. Het is ook mooi dat zaken als het soms zeer opvliegende gedrag van Siegfried veel meer in context worden geplaatst. Ik vond het ook goed om te zien dat, ondanks de traditionele rolverdeling van de jaren dertig, Rachel Shenton haar personage Helen Alderson als een doortastende sterke vrouw weet neer te zetten.
Volg All Creatures Great and Small (2020)
On a Wing and a Prayer
On a Wing and a Prayer