8
Helgoned geeft "All Creatures Great and Small (2020) - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door Helgoned op 9 september 2020.
8
0

All Creatures Great and Small (2020) - Eerste aflevering

Op 1 september 2020 ging in Groot-Brittannië de nieuwe versie van de serie over beginnende dierenarts James Herriot in première. De originele serie naar de boeken van Alfred Wight uit de jaren zeventig was van de BBC die 90 afleveringen liep van 1978 tot en met 1990. In 2011 kreeg de serie een prequel in de vorm van Young James Herriot, maar na drie afleveringen vond de BBC het genoeg en bestelde geen vervolg. Nu pakt het commerciële Channel 5 de serie op en ditmaal beginnen we weer vanaf de start van de carrière van James Herriot.

De pas afgestudeerde Herriot (het televisiedebuut van Nicholas Ralph) is uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek in de praktijk van de eigengereide Siegfried Farnon (Samuel West, Mr Selfridge) in het dorpje Darrowby in Yorkshire. Hij meldt zich in Skeldale House, waar Mrs. Hall (Anna Madeley, Utopia) huishoudster en hoeder van de dierenpraktijk is.

All Creatures Great and Small (2020)
© Channel 5

Siegfried Farnon neemt James Herriot mee op zijn ronde langs de boeren van de streek en wordt uiteindelijk aangenomen door Siegfried. Tijdens zijn introductieronde waarin Siegfried het heerlijk vindt om de jonge James uit te dagen, ontmoet James ook de charmante boerendochter Helen Anderson (Rachel Shenton, Hollyoaks) die hem enkele belangrijke tips geeft over de nukken van Siegfried en de plaatselijke bevolking.

Het origineel is een echte klassieker en een nieuwe versie van die sterke serie lijkt een gewaagde keuze.

Het origineel is een echte klassieker en een nieuwe versie van die sterke serie lijkt een gewaagde keuze. Toch is de eerste aflevering bijzonder geslaagd. De acteurs zijn overtuigend in hun rollen en vind ik prima passen bij de bekende karakters. Regisseur Brian Percival (Downton Abbey) maakt echt fraai gebruik van de karakteristieke omgeving van het glooiende landschap van de Yorkshire Dales. De eerste aflevering straalt een gemoedelijke sfeer uit die past bij het gevoel uit de boeken en de oude serie.

All Creatures Great and Small (2020)
© Channel 5

Er komen in totaal zes afleveringen en gastrollen van onder andere de fantastische actrice Diane Rigg (The Avengers) en Matthew Lewis (Ripper Street) worden voor het vervolg aangekondigd. De eerste aflevering getiteld You’ve Got to Dream smaakt in ieder geval naar meer. Er is genoeg om van te genieten en de trailer van de serie kondigt ook alvast de - voor de kenners bekende - komst van het broertje van Siegfried, Tristan Farnon (Callum Woodhouse, The Durrells), aan. Hij is een flamboyante jongeman met meer aandacht voor vrouwelijk schoon dan voor stoffige boeken over de anatomie van de dierenwereld. Hopelijk pikt de Nederlandse televisie deze serie snel op, want de start is bijzonder vermakelijk.
Volg All Creatures Great and Small (2020)
On a Wing and a Prayer
On a Wing and a Prayer