8
Marcel geeft "Alice in Borderland (2020) - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door Marcel op 27 december 2020.
4
0

Alice in Borderland (2020) - Eerste aflevering

Toen ik na een paar minuutjes scrollen op Netflix Alice in Borderland langs zag komen wist ik totaal niet waar het over ging. De titel deed mij eerder denken aan een moderne adaptatie van Alice in Wonderland. Alleen dan niet in Tokyo, maar in La Frontera tussen Mexico en de Verenigde Staten. Toen ik klaar was met de eerste aflevering was ik meteen verslaafd aan de serie.

Alice in Borderland is een life-action verfilming van de manga series Imawa no Kuni no Arisu dat verscheen tussen 2010 en 2015. De hoofdpersonen van de serie zijn de drie vrienden Arisu (Kento Yamazaki, Death Note), Chōta (Yûki Morinaga), en Karube (Keita Machida). De chemie tussen deze vrienden is erg geloofwaardig en ook leuk om te zien.

Wanneer onze hoofdpersonen aan het rondhangen zijn in Shibuya, Tokyo veranderd hun leven totaal. Nadat ze zich hadden verscholen voor de politie was iedereen in Tokyo ineens verdwenen. Het normaal zo drukke en chaotische Shibuya is veranderd in een spookstad. Net als de hoofdpersonen weet je als kijker niet wat er aan de hand is. Je bent net zo dorstig naar antwoorden als de drie vrienden. Naar mijn mening helpt dit met het inleven in de situatie waar Arisu, Chōta, en Karube zich in bevinden.

De stilte van Shibuya wordt in het tweede deel van de episode verbroken wanneer op één van de vele schermen wordt aangekondigd dat onze hoofdpersonen moeten deelnemen aan een zogeheten 'Game'. Alleen is deze game niet een leuk spelletje maar een kwestie van leven en dood. Er zijn geen meerdere levens, verliezen in deze games betekent dus dat je écht doodgaat. Naar mijn mening zijn deze games de kracht van de serie, het is spannend en telkens vraag je jezelf af hoe/of ze zich hier uit gaan redden. Overigens zijn onze hoofdpersonen echt kwetsbaar, wat de spanning vergroot. De hoofdpersonen in deze serie zijn geen helden met superkrachten, maar doodgewone jongens.

Aan het einde van de episode wordt duidelijk dat, om te overleven in deze despotische versie van Tokyo, je spellen moet blijven spelen. Als je dat niet doet word je simpelweg geëxecuteerd door een laser uit de lucht. Deze tijdsdruk maakt het allemaal nog wat spannender. We zullen ongetwijfeld in toekomstige afleveringen meer van deze zenuwslopende games aanschouwen.
Ik zeg kijken!
Volg Alice in Borderland (2020)
Episode 8