8
Ron Schoonwater geeft "Alias Grace - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Ron Schoonwater op 5 december 2017.
3
1

Alias Grace - Seizoen 1

Alias Grace is een Netflix tv-serie die geïnspireerd is op een roman van Margaret Atwood. Deze schrijfster is ook bekend van een andere tv-serie die dit jaar uitkwam: The Handmaid's Tale. Groot verschil is dat The Handmaid's Tale gericht is op de toekomst en dat Alias Grace georiënteerd is op het verleden. Het verhaal van Grace is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de dubbele moord op Thomas Kinnear (Paul Gross, Republic Of Doyle) en zijn huishoudster en minnares Nancy Montgomery (Anna Paquin, True Blood) in 1843 in Canada.

Alias Grace
© CBC

Dokter Simon Jordan (Edward Holcroft, Gunpowder) probeert de waarheid te achterhalen door in gesprek te gaan met een van de mogelijke daders, Grace Marks (een fantastische rol gespeeld door Sarah Gadon, Letterkenny). Grace is op dat moment een bezienswaardigheid voor de rijken. Ze zit gevangen, maar mag het huishouden doen bij de directeur van de gevangenis. Terwijl de relatie tussen Simon en Grace groeit, vertelt Grace haar verhaal aan hem.

Alias Grace is een prachtig psychologisch kostuumdrama.

De vraag is echter of het de waarheid, fictie of gewoon het verhaal is zoals Grace het zich herinnert. Ze heeft immers geheugenverlies en kan zich de moorden niet goed herinneren. De gevoelens van Simon voor Grace gaan inmiddels verder dan je van een arts mag verwachten.

Het verhaal van Grace ligt onder vuur omdat stalknecht James Mc Dermott (Kerr Logan, London Irish) haar neerzet als het brein en inspirator achter de moorden. Hij zet haar neer als manipulatief en geslepen. Met dit gegeven blijft het de vraag of Simon het echte verhaal achter de moorden krijgt te horen. Wat hij wel hoort is het typische, ongelukkige verhaal van veel arme en jonge vrouwen in de Victoriaanse tijd die er, omgeven door opdringerige, agressieve mannen en andere vrouwen, het beste van proberen te maken.

Alias Grace
© CBC

Alias Grace is een prachtig psychologisch kostuumdrama. Vooral de rol van Sarah Gordon als Grace maakt enorm veel indruk. Het is niet aan haar af te lezen wat Grace werkelijk denkt. Het gebruik van korte flashbacks maakt het extra interessant. Het geeft een kijkje in de gedachten van Grace. Aan de ene kant lijkt Grace een naïeve, breekbare vrouw. Een meisje die het allemaal overkomen is. Iemand die meegezogen is in het geweld en de ellende om haar heen. Simon aan de andere kant raakt steeds verder verstrikt in het verhaal en de charme van Grace. Dit heeft verregaande gevolgen op zijn privéleven.
Volg Alias Grace
Part 6
Part 6