8
Conan Miller geeft "Alex - Seizoen 1 (DVD)" een 8.
Geschreven door Conan Miller op 27 Mei 2018.
0
0

Alex - Seizoen 1 (DVD)

Onder de titel van de serie staat nog een ondertitel: 'Like him, but don’t trust him'. De makers van de Snabba Cash trilogie doen hun best om hun nieuwe held een bepaald imago mee te geven. Dat werkt niet bij mij. De ondertitel van deze serie strijkt mij al direct in de eerste aflevering tegen de haren in. Ik mag Alex namelijk niet. En vertrouwen zal ik hem al helemaal nooit.

Alex Leko (Dragomir Mrsic, Edge of Tomorrow) is een foute smeris. Ja, ook in Zweden zijn ze blijkbaar niet allemaal van het zuiverste smeltwater. Aan de buitenkant lijkt hij een goede ervaren politieagent, gelukkig getrouwd met een mooie vrouw, vader van een zoon. Niets aan de hand, behalve dat hij drugs gebruikt en afperst en dat gaat natuurlijk een keertje mis. Daar hoeven wij niet lang op te wachten. Alex verliest zijn vaste partner onder omstandigheden die ook de politieleiding vreemd vindt.

Alex krijgt spijt en probeert te redden wat er te redden valt. Hij wil schoon schip maken en terug het rechte pad op. De kijker voelt op zijn klompen aan dat zoiets niet zonder slag of stoot gaat. Frida Kanto (Rakel Wärmländer, Sommaren med släkten), de nieuwe partner van Alex, is groen als gras, een echte brave die nog graag volgens het boekje werkt. Dat maakt het voor hem nog lastiger, want hij moet eerst nog wat foute zaakjes afhandelen. Daar kan hij zo’n dienstklopper bij missen als kiespijn.

Hij kan liegen alsof het gedrukt staat en je vraagt je af of hij zijn eigen leugens gelooft. Door zijn eigenwijze gedrag is hij erg onvoorspelbaar. Soms lijkt hij oerdomme beslissingen te nemen, maar je kunt je niet onttrekken aan het gevoel dat er meer achter zit.

Het gewone werk gaat natuurlijk ook door. Er moet ook een zaak gebouwd worden tegen een beruchte misdadiger die vanuit de gevangenis aan de touwtjes trekt van de georganiseerde misdaad. Alex en zijn partner hebben het er maar druk mee, vooral wanneer blijkt dat zijn gezin ook niet buiten de gevarenzone staat.

Deze serie gaf me wel een gevoel dat ik bij sommige andere series wel eens mis. Het verhaal over Alex speelt zich af midden in het normale leven, voor zover daar sprake van is. Iedereen krijgt op de een of andere manier te maken met de gevolgen van Alex’ gedrag of de vuile zaakjes van de andere criminelen. Zijn botte en ontwijkende gedrag veroorzaakt alleen maar meer verdenkingen bij zijn collega’s en leidinggevenden. Gaat Alex zijn hachje redden of krijgen zijn meerderen het bewijs tegen hem op tijd rond?

Alex is misschien geen originele serie, maar wel goed en sfeervol gemaakt. De ruige, harde kop van Dragomir past perfect bij de vermoeiende lijfstijl van een corrupte politieman die wel van een snuifje en een slokje houdt. Zijn onberekenbare gedrag zorgt dat de serie nergens saai of echt voorspelbaar wordt.

Ook met het spel van de rest van de spelers zit het zeker wel goed. De chemie is soms voelbaar en het geheel is over het algemeen geloofwaardig opgebouwd. Wie van Zweedse crime-series houdt zal met Alex zeker zes spannende afleveringen mogen gaan bekijken.

[image-98995]
Volg Alex
Endgame