anonymous geeft "Alcatraz - Eerste afleveringen" een 0.
Geschreven door anonymous op 5 november 2012.
0
0

Alcatraz - Eerste afleveringen

Alcatraz is een nieuwe serie van FOX, met de potentie om het nieuwe paradepaardje van het netwerk te worden. De serie wordt geproduceerd door J.J Abrams die al een aantal mooie series heeft weten te maken (Alias, Lost, Fringe om er maar een paar te noemen). Afgelopen maandagavond beleefde de serie haar première. En dus is het tijd om te bekijken wat voor vlees we hier in de kuip hebben.

De serie gaat, niet geheel onverwacht, over het gevangeniseiland Alcatraz. Op 21 maart 1963 sloot Alcatraz vanwege een gebrek aan budget en andere middelen. Alle gevangenen werden overgeplaatst naar andere gevangenissen. Maar het zou een hele saaie serie zijn als dat het daadwerkelijke verhaal was. In werkelijkheid blijkt dat alle bewoners van het eiland, gevangen en bewakers, op die datum spoorloos verdwenen bleken te zijn.

Even doorspoelen naar het hedendaagse San Francisco. Rebecca Madsen is daar een rechercheur die op een heel aparte zaak wordt gezet. Een oud (hele oude) gevangenbewaarder van Alcatraz wordt vermoord aangetroffen. Na forensisch onderzoek wordt er een vingerafdruk gevonden van een oud gevangene van Alcatraz. Die volgens alle dossiers 30 jaar geleden al overleden zou zijn.

Dit is de start van een heel mysterieus verhaal. De verdwenen gevangenen blijken een voor een terug te komen naar hedendaags San Francisco en niemand weet precies waarom. Tenminste, dat wordt ons verteld door een speciale divisie van de FBI die al jaren bezig is met de voorbereidingen om de gevangenen weer gevangen te zetten. Deze eenheid, bestaande uit agent Hauser en zijn partner Lucy, tast net zo in het duister als de rest van de wereld.

De afleveringen zijn fijn opgebouwd. Elke aflevering komt er iemand uit het verleden terug en er wordt consequent heen en weer geswitcht tussen hedendaagse tijd en de tijd dat deze gevangene nog daadwerkelijk op Alcatraz zat opgesloten. Daardoor is het verhaal dat wordt verteld heel fijn dynamisch.

Het acteerwerk is puik in orde, daar hoef je je geen zorgen over te maken. FBI agent Hauser wordt gespeeld door niemand anders dan Sam Neill die, zoals je mag verwachten, een spannend karakter neerzet. Liefhebbers van Lost zullen blij zijn om Jorge Garcia weer eens in een vaste rol terug te zien. Garcia speelt een Alcatraz expert die het team versterkt met alle nodige kennis over de gevangenen. Sarah Jones, die Rebecca Madsen speelt, is nog relatief onbekend maar lijkt absoluut in staat om de primaire hoofdrol van deze serie voor haar rekening te nemen.

Kortom: de serie begint goed, maar niet ijzersterk. Er zit ontzettend veel potentie in. Het hele mysterie rondom Alcatraz is vanaf de eerste seconde intrigerend. Bovendien is de serie direct in de eerste twee afleveringen niet zuinig met de plottwists waar je mond even van openvalt. Dus daar zal het absoluut niet aan liggen.

Maar met series zoals deze is het altijd even afwachten. Het verhaal is allesbepalend en het is niet direct duidelijk of dit de juiste kant op gaat. Bovendien is het wel belangrijk dat de makers en schrijvers er geen tweede Lost van proberen te maken. Als het de serie lukt om vernieuwend en origineel te blijven dan twijfel ik er niet aan dat we hier met een nieuw toppertje te maken hebben.

De tijd zal het ons leren! Maar tot het tegendeel bewezen is zal ik in ieder geval wekelijks met veel plezier inschakelen.
Volg Alcatraz
Tommy Madsen