7
Helgoned geeft "Alcatraz - De complete serie" een 7.
Geschreven door Helgoned op 13 juni 2013.
0
0

Alcatraz - De complete serie

Alcatraz, een eiland bij San Francisco, blijft een fascinerende locatie. Beroemde films als The Rock, met Nicholas Cage en Sean Connery, Point Blank met Lee Marvin en Escape from Alcatraz met Clint Eastwood hadden de gevangenis op dit eiland als middelpunt. De miniserie Alcatraz: the whole Shocking Story uit begin jaren ’80 is mij zelf het meeste bijgebleven. Een boeiende plek voor een televisieserie dus. De geschiedenis van Alcatraz is dat ook. Alcatraz was van 1934 tot 1963 in gebruik als zwaar beveiligde gevangenis. Vanwege de afgelegen ligging en de sterke stromingen in de baai was ontsnappen uit de Alcatraz gevangenis bijna onmogelijk. De gevangenis werd op 21 maart 1963 gesloten vanwege de hoge kosten en is nu een museum dat jaarlijks meer dan 1 miljoen bezoekers trekt.

De televisieserie Alcatraz kende zijn debuut in januari 2012, maar werd in maart 2012 alweer van het scherm gehaald vanwege te lage kijkcijfers. Dat leverde een serie van slechts dertien afleveringen op. Het thema van de serie is dat op 21 maart 1963 256 gevangenen en 46 bewaarders niet werden overgeplaatst, maar verdwenen zonder een spoor achter te laten. FBI agent Emerson Hauser, zelf een ex-bewaarder van Alcatraz, onderzoekt waarom anno 2012 dood gewaande gevangenen terugkeren. Hij wordt daarbij geholpen door schrijver Diego Soto, die zich gespecialiseerd heeft in de geschiedenis van Alcatraz en haar inwoners, en agente Rebecca Madsen uit San Francisco. De grootvader van deze agente zat ook op Alcatraz, zodat zij een speciale band heeft met dit eiland.

De serie is geproduceerd door J.J. Abrams, bekend van de series Fringe en Lost. Het is een combinatie van misdaad, actie en science fiction. Elke aflevering komen één of meerdere gevangenen terug, waarbij ze even oud zijn als toen ze verdwenen zijn. Het zijn de meest beruchte criminelen, die niet voor niets in Alcatraz werden opgesloten, dus er komt vaak flink wat geweld voor in de serie. Het gegeven is interessant genoeg om te blijven kijken. De eerste paar afleveringen kennen enkele kleine onthullingen, om daarna te vervolgen met een aantal redelijk standaard misdaadverhalen. Maar vanaf aflevering zeven beginnen meer puzzelstukjes in elkaar te vallen, komen fletse personages uit het begin meer tot leven en werd ik steeds meer geïnteresseerd in de achtergrond van de ontwikkelingen.

De serie is prima gefilmd, kent mooie details en de acteurs zijn prima. Eén van de leuke details vind ik dat agente Rebecca Madsen in een Ford Mustang rijdt. Filmliefhebbers weten dat Steve McQueen in de serie Bullitt ook een Mustang bestuurde. In de laatste aflevering hebben de makers de Ford Mustang een centrale plaats gegeven door een achtervolging door de straten van San Francisco op te nemen.

De hoofdrol is voor Sam Neill, bekend van films als Dead Calm en Jurassic Park en de televisieserie Reilly: Ace of Spies. Sarah Jones speelt de rol van agente Rebecca Madsen. Ze heeft tot nu toe geen gelukkige keuzes gemaakt want na Alcatraz accepteerde ze een rol in Vegas, een serie die ook weer na één seizoen van het scherm verdween. De rol van Diego Soto wordt gespeeld door Jorge Garcia, door Abrams ook uitgekozen voor een rol in de serie Lost.

Na de 13 afleveringen blijft het gevoel hangen dat de serie een beter lot had verdiend. De serie had interessante plots, goede acteurs en nu blijven er veel vragen onbeantwoord. Helaas heeft het niet zo mogen zijn. De DVD uitgave is prima verzorgd, bevat een mooie documentaire, van veel afleveringen zijn weggelaten scènes beschikbaar en er is een aantal leuke bloopers. Jammer dat er geen interview is opgenomen met J.J. Abrams waar hij nog wat meer had kunnen toelichten over wat zijn plannen voor de show waren.
Volg Alcatraz
Tommy Madsen
Tommy Madsen