8
anonymous geeft "Alcatraz - Eerste twee afleveringen" een 8.
Geschreven door anonymous op 21 Maart 2013.
0
0

Alcatraz - Eerste twee afleveringen

De makers van Lost zijn met een nieuwe serie gekomen die nu op Net5 wordt uitgezonden: Alcatraz. In de geschiedenisboeken staat dat toen de befaamde gevangenis Alcatraz in 1963 gesloten werd, alle gevangenen zijn overgeplaatst. Maar, zo leert de serie ons, dit is niet het geval: de dag voor de sluiting zijn alle gevangenen op mysterieuze wijze verdwenen. En nu, 50 jaar later, komen ze één voor één weer terug naar het hedendaagse San Francisco.

In de eerste aflevering ontmoeten we Detective Rebecca Marsden (gespeeld door Sarah Jones), die net haar partner in een achtervolging is kwijtgeraakt. Het is meteen duidelijk dat ze een eigenwijze dame is die de regels niet al te strikt neemt. Het is dan ook niet verwonderlijk wanneer ze op eigen houtje onderzoek gaat doen naar een moordzaak die van haar afgenomen is door FBI-agent Emerson Hauser (Sam Neill). Het slachtoffer blijkt de voormalige vicedirecteur van Alcatraz te zijn, en wanneer een gevonden vingerafdruk toebehoort aan een voormalig misdadiger uit Alcatraz roept Rebecca de hulp in van Alcatraz-expert Dr. Diego Soto. Soto, gespeeld door Lost-alumnus Jorge Garcia, wordt Rebecca’s nieuwe partner en hij zorgt voor een lichte komische noot als nerd en een meer menselijke kijk op de zaak als leek tussen alle geharde agenten. Wanneer de twee illegaal onderzoek doen op Alcatraz, worden ze overvallen door Hauser en zijn collega Dr. Lucy Banerjee (Parminder Nagra). Banerjee ziet wel wat in de aanhoudendheid van de twee en overtuigt Hauser om ze aan te nemen in de strijd tegen de weder verschijnende gevangenen.

De toon van de serie is meteen goed gezet: het is een cop show gecombineerd met mysterie. Elke aflevering bevat een spannende race om een weder verschenen gevangene weer op te pakken en tegelijkertijd wordt er steeds iets meer duidelijk (of juist onduidelijker) omtrent het mysterie. Dit mysterie van de verdwijning en weder verschijning van de gevangenen houdt de kijker vanaf het eerste moment geboeid. Ook de karakters trekken de kijker het verhaal in, ondanks dat ze gebaseerd zijn op stereotypen. Zo is Rebecca de eigenwijze jongeling, Soto de nerd, en Hauser de norse oudere man die geheimen achter houdt. Hoewel de karakters niet heel origineel zijn, werken de verhoudingen tussen hen wel en zorgt het voor een goede dynamiek in de show.

De eerste twee afleveringen van de serie beloven veel goeds en gooien veel vragen op voor de rest van het seizoen. Wat is er gebeurd met de gevangenen in 1963? Waarom komen ze nu weer terug? Hebben Emerson en Lucy er iets mee te maken? En wat is het plan van de mastermind achter de verdwijning, als die überhaupt bestaat? Alcatraz is een nieuwe spannende serie die veel mysteries op de kijker afgooit, zoals we van de makers van Lost gewend zijn.
Volg Alcatraz
Tommy Madsen
Tommy Madsen