9
Henk Vernout geeft "Agent Carter - Seizoen 2" een 9.
Geschreven door Henk Vernout op 11 Maart 2016.
14
1

Agent Carter - Seizoen 2

Het tweede seizoen van Agent Carter zit erop. Kon dit seizoen de verwachtingen na seizoen één aan? Als recensent probeer ik altijd kritisch te kijken naar een serie en achteraf ook een kritische afweging te maken tussen de mate waarin een seizoen ‘lekker wegkijkt’ en het niveau van het acteren, het plot en de visuele kant. Bij Agent Carter werd dat me simpelweg praktisch onmogelijk gemaakt. Dit seizoen zat ongelofelijk goed in elkaar op bíjna alle fronten!

...een genot om naar te kijken!

Voordat ik verder ga, even een korte uitleg: De serie draait dit seizoen om geheim agente Agent Peggy Carter (Hayley Atwell, Captain America films) en Butler Edwin Jarvis (James D’Arcy, Broadchurch) die de wereld moeten redden van slechterik Whitney Frost (Wynn Everett, The Newsroom). Whitney Frost komt in het bezit van zogenoemd ‘Zero Matter’ wat potentieel de complete wereld kan vernietigen.

Ik ga het gewoon nog een keer zeggen, alles zat zó ongelofelijk goed in elkaar. Allereerst is Hayley Atwell de perfecte actrice voor de avontuurlijke en eigenzinnige Agent Carter, daarnaast is de casting van James D’Arcy als de onhandige maar loyale butler ook, wederom, perfect. De twee acteurs spelen ontzettend goed met elkaar waardoor elke scene die ze hebben, een feestje wordt om naar te kijken.

Agent Carter
© ABC

Ook de slechterik weet goed te boeien, Wynn Everett maakt de ijskoude Whitney Frost een geduchte tegenstander waarvan je hoopt dat je die nooit tegen gaat komen in een verlaten steegje. (Een leuk triviaal feitje is dat er een klein oranje tintje aan de serie zit. De Nederlandse actrice Lotte Verbeek speelt namelijk Ana Jarvis, de vrouw van de eerdergenoemde butler.) De serie speelt zich af in de jaren ’40 en weet deze tijdsperiode ook op een goede manier neer te zetten. De sets en visuele effecten weten een sfeer te creëren waardoor het lijkt alsof je daar ook daadwerkelijk bent.

Alhoewel de makers dat deel van de visuele effecten dan op een goede manier hebben aangepakt, slagen ze er niet in om alles geloofwaardiger te maken. Aan het acteren lag het niet, maar de special effects, vooral aan het einde van dit seizoen, maken het juist minder geloofwaardig. Dit is dan ook gelijk een van de weinige kritiekpunten die ik heb voor het tweede seizoen van Agent Carter.

Dit seizoen zat gewoon ongelofelijk goed in elkaar op bíjna alle fronten!

Want hoewel de meeste reacties, inclusief die van mezelf, erg goed zijn, waren de kijkcijfers niet echt om over naar huis te schrijven. Dat, in combinatie met het feit dat Hayley Atwell gecast is in een pilot voor een andere serie van de zender ABC, zorgt ervoor dat de kansen op derde seizoen nagenoeg nihil zijn. Helaas, want deze serie is, voor zowel Marvel-fans als niet fans, een genot om naar te kijken!

Een 9!
Volg Agent Carter
Hollywood Ending