6
anonymous geeft "Agatha Christie's Marple - Seizoen 6 (DVD)" een 6.
Geschreven door anonymous op 8 januari 2016.
0
0

Agatha Christie's Marple - Seizoen 6 (DVD)

Is het nog nodig om Miss Marple voor te stellen? Deze oude, doch erg clevere dame is een wereldwijd bekend begrip. Ze werd bedacht door Agatha Christie die heel wat boeken en kortverhalen schreef met haar in de hoofdrol. Verschillende actrices kropen al in de huid van dit Engelse dametje. De meest recente is Julie McKenzie (French Fields).

McKenzie zet een fijne Marple neer. Een schattig oud mevrouwtje dat er erg onschuldig uitziet en behulpzaam is voor iedereen. Al wekt ze, vooral bij de politie, ook heel wat irritatie op door haar neus te steken in moordzaken. Ze doet dit op haar geheel eigenzinnige manier, maar slaagt er keer op keer op het raadsel op te lossen. Niet iedereen is het hiermee eens, maar wat mij betreft is McKenzie een waardige Marple.

Dit zesde seizoen biedt je drie verhalen aan. En, eerlijk is eerlijk, het ene verhaal is beter dan het andere. De eerste dvd (twee verhalen) is wat je kan verwachten van een Agatha Christie-detective. Een setting die ‘very English’ is, eenduidige dialogen die niet voor interpretatie vatbaar zijn, een duidelijke context en een plot die nogal ver gezocht is waardoor je als kijker niet meteen kan raden wie het gedaan heeft. Je krijgt dan ook niet alle informatie, natuurlijk. De cruciale elementen onthult Marple pas aan het einde van elke aflevering. Al hanteert Christie veelal dezelfde wijze van verhaalopbouw en gebruiken de filmmakers ook meestal dezelfde beeldtaal, waardoor elke ervaren Poirot- en/of Marplekijker wel eens door heeft hoe de vork aan de steel zit.

Kortom, de eerste twee verhalen bieden je pure Agatha Christie-ontspanning aan waarbij je met een lekker chipje of nootje erbij probeert mee te zoeken naar de dader en het motief. Het derde verhaal (Endless Night) daarentegen is ronduit slecht. Het is niet alleen super voorspelbaar, maar de rol van Marple is ook nog eens erg onduidelijk. Ondanks het feit dat de serie om haar draait, staat ze in dit verhaal aan de zijlijn. Een verhaal dat meer op een (slechte) biografie lijkt dan een echte ‘whodunit’.

Agatha Christie's Marple
© ITV

Hoofdpersonage Mike Rogers (Tom Hughes – Cemetery Junction) is een knappe verschijning en dus niet onaangenaam om naar te kijken, maar dat is niet voldoende om anderhalf uur spanning op te bouwen. Het DVD-hoesje is thans veelbelovend. De hoofdrolspeelster in dit verhaal is niemand minder dan Birgitte Hjort Sorensen (Katrine uit Borgen). Driewerf helaas, ze komt weinig in beeld en nog voor ze in beeld komt, weet je wat haar rol in het verhaal uiteindelijk zal zijn. Aan de acteerprestaties zullen we het niet wijden, de plot daarentegen is allesbehalve ijzersterk.

Niet dat we de lat hoog leggen voor detectives van Christie, maar deze laatste aflevering is echt een zwart schaap in de vele afleveringen die van Marple zijn gemaakt. Filmisch niet onaardig en de acteerprestaties kunnen er zeker mee door, maar de plot is beneden alle peil. Meer zelfs, dit is geen plot voor een detective, maar voor een gewoon ‘er was eens-vertelselke’ voor grote mensen.
Volg Agatha Christie's Marple
Endless Night
Endless Night