8.5
Liesbeth de Raaf geeft "Agatha Raisin - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Liesbeth de Raaf op 7 juli 2020.
5
0

Agatha Raisin - Seizoen 1

Een van mijn nieuwste ontdekkingen is de komische detectiveserie Agatha Raisin, een leuke serie die ik op BBC First tegenkwam. De serie heeft de typisch Britse stijl die ik gewend ben van BBC First. Agatha Raisin (Ashley Jensen, Ugly Betty) was een succesvolle publiciteitsagent uit London, zo heeft ze een boel geld bij elkaar gespaard. Met haar fortuin gaat ze zich settelen in het rustige en idyllische dorpje Carseley, een doel waar ze al jaren naar heeft toegewerkt. Haar collega en beste vriend Roy Silver (Mathew Horne, Gavin & Stacey) vindt het jammer dat ze weggaat, hij komt haar dan ook geregeld opzoeken in haar nieuwe woonplaats.

Agatha komt er al snel achter dat het dorpje allesbehalve rustig is, aangezien er regelmatig misdaden worden gepleegd. Onschuldige lieve dorpelingen die elkaar naar het leven staan om de simpelste redenen, zoals het winnen van de plaatselijke taartenbakwedstrijd bijvoorbeeld. Aan het eerste seizoen van Agatha Raisin gaat de pilot 'Agatha Raisin and the Quiche of Death' vooraf, die uitgebracht is als een film. Het is aangeraden om de film eerst te bekijken, maar het is niet per se nodig om het verhaal te kunnen volgen.

Agatha Raisin
© Sky1

Agatha is een eigengereide persoonlijkheid en ze weet alles gracieus aan te pakken. Ze blijkt over een aantal speurderskwaliteiten te beschikken en verdiept zich in bijna iedere misdaad die in het kleine dorpje gepleegd wordt. De lokale politie is hier niet altijd even blij mee, maar gelukkig stoort Agatha zich daar niet aan. Er ontstaat al snel spontaan een Scooby-doo-groepje, waar Roy Silver vanaf het begin bijhoort en de trouwe huishoudster Gemma Simpson (Katy Wix, Ghosts) wordt een goede vriendin van Agatha. Een van de politieagenten van het dorp, DC Bill Wong (Matt McCooey, Don't Stop Dreaming), is meestal wel zo slim om met Agatha samen te werken. Dat komt vooral door zijn bezorgdheid om haar, aangezien Agatha het niet altijd even nauw neemt met haar eigen veiligheid.

Het is niet altijd te voorspellen wie een vaste rol zal houden in de serie, gezien ze ieder moment zomaar vermoord kunnen worden. Dat maakt het wel extra spannend om naar te kijken. Ik hoop op nog veel meer seizoenen waarin ik van Agatha Raisin mag genieten. Haar capaciteiten als detective zullen telkens sterker worden en wellicht ook een professionele vorm aannemen, zodat de politie haar niet telkens meer hoeft te waarschuwen.
Volg Agatha Raisin
Episode 8
Episode 8