9
Sam Blaauboer geeft "Afro Samurai - Complete serie" een 9.
Geschreven door Sam Blaauboer op 27 juni 2022.
2
0

Afro Samurai - Complete serie

Afro Samurai van animatiestudio Gonzo probeert geen meesterwerk te zijn of een genre-tartende anime. Het vertelt gewoon het verhaal van een jongen die uit is op wraak. En dat doet het op een zeer esthetische en leuke manier.

Lang geleden, als middelbare scholier die net anime begon te kijken, keek ik naar deze vreemde cult-anime die bekend staat als Afro Samurai. Ik vond er destijds niet zoveel van. Het zag er gewoon gaaf uit. Maar nu is het tijd om deze anime opnieuw te bekijken, vijftien jaar na dato.

In een futuristische maar nog redelijk feodale versie van Japan gaat een legende rond. Degene die de nummer één hoofdband draagt is de felste strijder ter wereld. Deze strijder zou beschikken over goddelijke krachten. De enige manier om de nummer één hoofdband te bemachtigen is door tegen de nummer één te vechten en hem te verslaan. Echter, alleen de nummer twee mag de nummer één uitdagen. Dit terwijl iedereen de nummer twee kan bevechten, wat een constante strijd om de nummer twee hoofdband veroorzaakt. Volg je het nog?

Dit brengt ons bij het begin van ons verhaal, waar Justice (Ron Perlman, Sons of Anarchy), de eigenaar van de nummer twee hoofdband, de strijd aangaat met de eigenaar van de nummer één hoofdband, Rokutaro (Greg Eagles, Crashbox). Het gevecht eindigt wanneer Justice Rokutaro onthoofd. Hij mag zich dus de felste strijder ter wereld noemen. Rokutaro's hoofd rolt voor de voeten van zijn zoon, een jongen genaamd Afro (Samuel L. Jackson, The Last Days of Ptolemy Grey), die snikkend zweert wraak te zullen nemen.

Afro Samurai
© Paramount network

Het verhaal van Afro Samurai is er een van dertien in een dozijn. Het verhaal is eenvoudig, maar heeft toch iets unieks. Met slechts vijf afleveringen kun je de serie in korte tijd helemaal bekijken. Door het lage aantal afleveringen ontgaat het je waarschijnlijk dat er een hele wereld achter zit die het ontdekken waard is. Helaas laat Gonzo, de studio achter Afro Samurai, ons deze wereld nooit echt verkennen. Het blijft bij het eenvoudige wraakverhaal van een jongentje die zich een weg naar de top baant. Maar dat is in essentie Afro Samurai. Het is niet bedoeld om je te laten nadenken over de grotere dingen in het leven of om je iets belangrijks te leren. Het is een eenvoudig wraakverhaal, mooi verpakt in een esthetisch aangename visuele stijl.

Het is een eenvoudig wraakverhaal, mooi verpakt in een esthetisch aangename visuele stijl..

Over de stilistische kant gesproken, dit is –net als het verhaal– een echt intercultureel kunstwerk. Zeker niet voor een jong publiek en met een gevoel dat ik nog nergens anders heb gezien. De gevechten tussen Afro en zijn vijanden zijn visueel heel krachtig, haast verbluffend goed gechoreografeerd. Ze voelen als iets uit Tarantino's Kill Bill. Ik denk dat ik dan ook wel kan zeggen dat Gonzo mooi werk heeft geleverd.

Niet alleen waren de grafische stijl en het verhaal van het hoogste niveau, de stemmen en de soundtrack waren ook zeer aangenaam. Ze pasten heel goed bij de anime en gaven net dat beetje extra pit op de momenten dat het nodig was. Samuel L. Jackson en Ron Perlman, naast andere zeer herkenbare stemmen, brachten hun personages wat meer tot leven. Dit was echt nodig, aangezien de personages in het verhaal zelf weinig tot geen echte ontwikkeling doormaken.

Afro Samurai
© Paramount network

Ik kom niet vaak een anime tegen waarvan ik denk dat het gewoon werkt. Afro Samurai is een kort, rechttoe rechtaan verhaal dat niets bijzonders is, maar de wereld eromheen maakt het een interessante setting. Gonzo tilt het begrip ‘kwaliteit boven kwantiteit’ naar een hoger niveau en door de stemmen van o.a. Sam Jackson en Ron Perlman komen de personages echt tot leven.

Afro Samurai probeert geen meesterwerk te zijn of een genre-tartende anime. Het vertelt gewoon het verhaal van een jongen die naar wraak verlangt. En dat doet het op een zeer esthetische en leuke manier. Afro Samurai krijgt een geweldige 9!
Volg Afro Samurai
Justice
Justice