7.5
Ron Schoonwater geeft "Advokaten (The Lawyer) - Seizoen 2" een 7.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 1 december 2020.
3
0

Advokaten (The Lawyer) - Seizoen 2

Het tweede seizoen van Advokaten (The Lawyer) scoort goed op spanning en een redelijk verhaal. Het maakt dat de kleine missers de makers vergeven wordt. Natuurlijk moet je het ook bij deze televisieserie niet allemaal te serieus nemen, want anders blijf je als kijker hangen in het gevoel dat het niet allemaal klopt. Dat zou jammer zijn, want, zoals gezegd, de spanning maakt veel goed.

Advocaat Frank Nordling komt vrij. Hij was veroordeeld voor zijn connectie met topcrimineel Thomas Waldman. Waldman is verantwoordelijk voor de dood van Franks ouders. Nordling komt vrij op basis van te weinig bewijs en krijgt daardoor toch weer werk als advocaat. Frank is inmiddels vader en heeft een relatie. Deze relatie komt onder hoogspanning te staan als blijkt dat Therese, de dochter van Waldman, geen zelfmoord heeft gepleegd maar vermoord is. Frank gaat gevoed door schuldgevoelens op zoek naar de daders.

Advokaten
© Viaplay

Franks zus Sara is nog steeds in dienst bij de politie. Ze is inmiddels afgekickt van drugs en heeft een vaste relatie. Sara wordt het onderzoek van haar broer naar de moordenaars ingezogen. De reden is dat Frank en Sara willen weten wie Thomas Waldman de opdracht heeft gegeven voor de moord op hun ouders. Het lijkt namelijk duidelijk dat degene die Therese heeft vermoord ook te maken heeft met de moord op hun ouders. Sara komt in dezelfde spagaat als Frank wanneer privé en werk door elkaar gaan lopen. Bovendien wordt Sara onder druk gezet wanneer haar zoon onverwacht op bezoek komt. Haar rol als ouder wordt lastig wanneer ze loyaal wil zijn aan haar broer.

Wanneer Waldman verneemt dat zijn dochter vermoord is wil hij ontsnappen uit de gevangenis en de moordenaar met gelijke munt betalen. Waldman weet uiteindelijk met de agressieve kompaan Markos te ontsnappen. Om erachter te komen wie de moordenaar van Therese is volgt er een kat en muis spel met Frank en Sara. Aan de ene kant wil Thomas wraak nemen op de broer en zus omdat ze hem verraden hebben. Aan de andere kant heeft Waldman ze nu nodig voor de oplossing van de moord op zijn dochter. Natuurlijk blijkt het allemaal gecompliceerder te zijn dan gedacht. Zo blijken er mensen met veel macht betrokken te zijn bij beide moorden.

Het tweede seizoen van Advokaten (The Lawyer) scoort goed op spanning en een redelijk verhaal.

Advokaten weet de spanning er goed in te houden. Soms rammelt het verhaal wat, maar over het algemeen is het verhaal met enige fantasie uiteindelijk goed te verklaren. Kleine missers, zoals een mobiele telefoon van iemand van justitie die geen pincode heeft, worden daarom vergeven. Foutloos is bijna geen enkele serie. Thomas en Markos kunnen zich overigens wel heel makkelijk over straat begeven. Er lijkt geen intensief onderzoek te zijn naar hun ontsnapping. Advokaten weet lang geheim te houden hoe de zaak werkelijk zit. De kijker wordt regelmatig op het verkeerde been gezet. Het zorgt ervoor dat je de afleveringen van dit seizoen weer snel achter elkaar wil kijken. Daardoor scoort dit seizoen bovengemiddeld. Als we de kritische noten echter meewegen haalt het net niet de hoge scores die passen bij de beste Nordic noir series.
Volg Advokaten
Episode 8
Episode 8