8.5
anonymous geeft "A'DAM - E.V.A - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door anonymous op 7 september 2014.
0
0

A'DAM - E.V.A - Seizoen 1

A’dam - E.V.A (Amsterdam en vele anderen) is een serie over de stad Amsterdam. De serie is van NTR en de VARA en werd uitgezonden op Nederland 2. De serie laat veel verhaallijnen en gebeurtenissen zien die met elkaar verweven zijn. Adam en Eva zijn de hoofdpersonen met hun eigen hoofd verhaallijn. Adam wordt gespeeld door Teun Luijkx (Bloedverwanten, De Geheimen Van Barslet, The spiral) Eva wordt gespeeld door Eva van de Wijdeven (Dunya & Desie, Vuurzee, Celblok H). Daarnaast zijn er verhaallijnen over andere Amsterdammers, je ziet de verhaallijnen elke aflevering letterlijk langs elkaar leven. Adam en Eva zijn buren en worden langzamerhand een stelletje. Adam werkt bij uitvaart van gemeentewege, Eva werkt samen met goede vriend Harm-Jan in een reisbureau. Via hun werk, straat en media komen ze in contact met de mensen uit andere verhaallijnen in de serie.

De serie scoorde op de zondagavond tussen de 700.000 en 900.000 kijkers, wat niet slecht is voor een dramaserie op Nederland 2. De reacties op de serie waren lovend. Ook mijn reactie op de serie was lovend. De hoofdverhaallijn van Adam en Eva is niet bijster origineel, het is herkenbaar en er zit een lekker tempo in om de aandacht er bij te houden. Dat is nodig om de kijker vast te houden, want er om heen worden van de andere Amsterdammers erg mooie en bijzondere verhalen verteld. Maatschappelijk relevante onderwerpen komen aan bod. Verschillende culturen wordt je voorgeschoteld op een dramatische manier die mij goed bevalt.

De acteurs doen wat er van hun verwacht wordt. Ze acteren op professioneel niveau. Wat ik zelf wel leuk vind is dat de vaste bijrollen gespeeld worden door acteurs die we niet vaak in films of op tv zien. Ik doel op de bijrollen van Harm-Jan, Doloris en Gijsbrecht. Ze zetten geloofwaardige karakters neer, die zeker van toegevoegde waarde voor de serie zijn.

De serie gaat van lachen tot ontroering. De makers weten vaak de juiste toon te raken. Zo was er een aflevering waar twee ouders op een vrachtschip moeten dealen met het overlijden van hun zoon. De moeder had een volstrekt andere overtuiging dan haar man. Ze geloofde in reïncarnatie van haar zoon. Gedurende de aflevering vliegt er een vogeltje in de scenes rond. Het vogeltje is van een Indonesische parkietenliefhebber die na een afwijzing zichzelf van het leven beroofd. Op het einde van de aflevering ziet de moeder het vogeltje en gelooft dat het haar overleden zoontje is. De laatste scene is als het vogeltje op de grafsteen van het overleden zoontje zit en wegvliegt. Een hele ontroerende aflevering. Het doet er niet toe of je er in gelooft. Elke aflevering heeft een totaal eigen verhaal. Met een begin en een einde.

A’dam - E.V.A kent een hippe en snelle montage. Mooie cameravoering. De serie geeft de sfeer weer van Amsterdam, zoals je het kent. Een pareltje van de publieke omroep wat mij betreft. Doe jezelf een plezier en ga deze serie kijken.

Vanaf 9 november verschijnt het tweede seizoen op NPO2.
Volg A'DAM - E.V.A.
Chaostheorie