Geschreven door Bo Verhoef op 10 december 2021.
3
0

Absentia - Complete serie

Waarschuwing: deze serie zit vol actie, geweld, martelingen, drama, liefde, spanning, teleurstellingen en nog veel meer. Heerlijk!

Een vrouw. Op de grond, bebloed, verwilderd en vervolgens in een tank die steeds voller raakt met water.

Ik had geen idee waar ik aan begon bij deze serie. Ik had er nog niets over gehoord, terwijl de serie al langer bestaat. Drie seizoenen verder en de serie heeft me compleet verrast. Misschien is dat wel het fijnste moment, als je onverwachts een serie ontdekt die je vanaf het begin pakt en niet meer loslaat. Dan blijkt wel weer: zelfs als je denkt dat je alles al wel kent of hebt gezien, dan zijn er nog steeds verborgen parels te vinden .

De serie begint met een gezellige familievideo: een man, een vrouw en een schattig peutertje. Dan verdwijnt dat beeld en zie je de vrouw in heel andere omstandigheden. Op de grond, bebloed, verwilderd en vervolgens in een tank die steeds voller raakt met water. De vrouw in de tank is Emily Byrne (Stana Katic). Je leert al gauw dat ze jarenlang vermist is en dat de seriemoordenaar achter wie ze aan zat wordt verdacht van haar ontvoering en moord.

De serie zit vol antihelden, die je liever eerst zo snel mogelijk ziet vertrekken en daarna hoop je dat ze niet doodgaan.

Dan gaan we zes jaar vooruit. Emily’s man is hertrouwd en krijgt ineens een telefoontje. Zijn vrouw leeft nog en kan gered worden. Je raadt het al: Emily wordt gered en het verhaal kan beginnen. De rode draad van de serie is natuurlijk de ontvoering van Emily en het verhaal erachter. Wie heeft haar nu écht ontvoerd en waarom? De onduidelijkheid van het verhaal in het begin maakt de serie extra spannend. Je blijft op zoek naar zo veel mogelijk informatie, ook als je het niet snel genoeg krijgt. Dit zorgt er dan ook voor dat je het eerste seizoen in een ruk uit wilt kijken. Een beter eerste seizoen kun je je eigenlijk niet wensen.

Op de een of andere manier draaien dit soort series vaak om mannen. Ik bedoel, elke FBI-achtige serie heeft wel een sterke mannelijke hoofdrol. Deze serie draait het ietwat om. De echte ster uit deze serie is honderd procent Stana Katic (Kate Beckett, Castle). Echter, naast Katic krijgt elk (hoofd)personage in de serie een diepere laag. Dat vind ik juist zo mooi aan deze serie. Naarmate de serie vordert wordt de band met de mensen groter. De serie zit vol antihelden, die je liever eerst zo snel mogelijk ziet vertrekken en daarna hoop je dat ze niet doodgaan.

Elke aflevering zuigt je dieper het verhaal in. Het tweede en derde seizoen zijn dan ook een logisch vervolg op het eerste seizoen. Bij enkele series uit dit genre is het vaak alleen de cast en locatie die hetzelfde blijven, maar heeft elk seizoen wel een eigen onderwerp. Absentia geeft ons echter één lopend geheel. In seizoen twee word je met name verrast met veel actie, plotwendingen, extra dimensies in het verhaal en een steeds groter wordend mysterie. Het verhaal wordt steeds krachtiger.

Na de eerste twee seizoenen had ik hoge verwachtingen van het derde en laatste seizoen. Helaas viel dat laatste seizoen een beetje tegen. Het derde seizoen is misschien wel het meest duistere seizoen, maar op de een of andere manier voelen deze afleveringen als tijdrekken en afraffelen tegelijkertijd. Het kijkt makkelijk door en je wilt weten hoe het eindigt, maar dit laatste seizoen had zeker beter gekund.

Over het algemeen is Absentia een serie waarbij je gewoon benieuwd bent naar de rest. Eigenlijk wil je de serie niet stopzetten, omdat er elke keer weer iets nieuws is. Een nieuw verhaal, een nieuw personage, een nieuw mysterie. Zelfs als je denkt dat je alle wendingen wel hebt gehad, dan verrassen ze weer. Daarnaast kun je merken dat er ontzettend goed is nagedacht over de verhaallijn van Emily en alles wat er bij een bepaald trauma komt kijken. Niet alleen voor de hoofdpersoon, maar ook voor de mensen in haar naaste omgeving. Al deze dingen samen maken Absentia een goede serie om naar te kijken. Zeker een aanrader voor iedereen die wel een beetje actie kan gebruiken!
Volg Absentia
Iterum Nata
Iterum Nata