8
Natasha Slagter geeft "Aber Bergen - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Natasha Slagter op 22 december 2019.
0
0

Aber Bergen - Seizoen 1

De Noorse dramaserie Aber Bergen draait om de advocaten Erik Aber en Elea Bergen Wessel. Ze zijn onlangs gescheiden, maar runnen nog samen hun gerenommeerde advocatenkantoor. Ze werken met een team van niet-alledaagse juristen aan allerlei zaken en krijgen daarmee te maken met politieke, juridische en ethische dilemma's.

De serie speelt zich af in Bergen. Dit wordt steeds op dezelfde manier in beeld gebracht met een uitzicht over de stad. Wat nog vaker in beeld komt is het camerashot van een kantoorpand om aan te geven dat de komende scene zich afspeelt in het advocatenkantoor. Bijna lachwekkend hoe vaak je dat shot ziet. Dat had zeker beter gekund, daarom een punt aftrek.

Erik Bergen (Odd-Magnus Williamson) is niet een doorsnee-advocaat, vol tattoos, succesvol, sluw maar soms ook irritant. Hij kent iedereen en iedereen kent hem. Zijn ex-vrouw is de knappe Elea Bergen Wessel (Ellen Dorrit Petersen). Elea heeft een mooie en rustige uitstraling, maar daarachter schuilt een krachtige vrouw. De band tussen Erik en Elea is gecompliceerd, ze kunnen niet met en niet zonder elkaar. Ze weten elkaar soms te waarderen, maar op andere momenten kunnen ze elkaar niet uitstaan. Erik en Elea zijn aan elkaar gewaagd, maar soms komt ook hun liefde van vroeger weer naar boven, wat zorgt voor kwetsbare momenten.

Aber Bergen
© TV3

Het acteerwerk is prima voor mekaar. Ook de andere juristen van het advocatenkantoor zijn sterke personages, met allemaal hun eigen verhaal en eigenaardigheden, en vormen een mooie aanvulling op Erik en Elea. Vooral de blinde Magnus, de bitcherige Diana en de stagiaire Unn zijn leuk om naar te kijken.

Nu Erik en Aber uit elkaar zijn moeten ze opnieuw een evenwicht vinden tussen hun werk en privéleven. Ze hebben een tienerzoon, Jørgen. De ouders zitten niet echt op dezelfde lijn wat betreft de manier van opvoeding Elea is streng en Erik is vaak wat makkelijker. Jørgen trekt als zeventienjarige jongen vaak zijn eigen plan en komt in problemen waar zijn beide ouders niet blij mee zijn.

De serie bestaat uit tien afleveringen waarbij de langlopende verhaallijn, die draait om een moordonderzoek, wordt afgewisseld met korte verhaallijnen. Naast drama zit er in deze serie ook spanning, want hoe loopt het af met het moordonderzoek? Wie zit er achter de moorden die gepleegd zijn? Binnen een paar dagen had ik de serie uitgekeken en kijk ik uit naar het volgende seizoen.
Volg Aber Bergen
Episode 10
Episode 10