Geschreven door Henk Vernout op 18 Mei 2021.
4
0

A Discovery of Witches - Seizoen 2

Gebasseerd op de trilogie van Deborah Harkness gaat dit verhaal in essentie over de liefde tussen de heks Diana Bishop en vampier Matthew de Clermont.

One more thing; I love you entirely – Matthew

Na het succes van het eerste seizoen werd er bij Sky1 in Engeland al snel een tweede (en derde!) seizoen besteld van het inmiddels populaire A Discovery of Witches. Gebasseerd op de trilogie van Deborah Harkness gaat dit verhaal in essentie over de liefde tussen de heks Diana Bishop (Teresa Palmer, 2:22) en vampier Matthew de Clermont (Matthew Goode, The Good Wife).

Waar seizoen één gebaseerd was op het eerste boek van de trilogie, is seizoen twee, je verwacht het niet, gebaseerd op boek twee. Het verhaal gaat dan ook precies verder waar we gebleven waren. Matthew en Diana hebben door de tijd gewandeld en zijn in het London van 1590 aangekomen. Daar gaan ze opzoek naar het boek der boeken, hét manuscript, de pagina’s die de antwoorden van het universum bevatten: het boek des levens.

Wat A Discovery of Witches uniek maakt, is dat dit eigenlijk écht voelt als een boek dat daadwerkelijk tot leven komt. Of je de boeken nu hebt gelezen of niet, je voelt dat dit heel dicht bij de pagina’s blijft. Dat was ook mijn grootste pluspunt van het eerste seizoen. Maar het gevaar lag wel in het feit dat ze moesten uitkijken dat het niet een serie werd die alleen maar práátte over alles in plaats van dat ze ook iets doen. Nou, je raadt het al een beetje, in die valkuil zijn ze wel getuimeld.

Begrijp me niet verkeerd, de sets en kleding van London in die tijd zijn waanzinnig. De mate van detail doet vermoeden dat dit een HBO-achtige premium serie is. Kosten noch moeite lijken te zijn gespaard om alles er zo realistisch mogelijk uit te laten zien. Niet vreemd als je weet dat de schrijfster van de boeken (die ook enigszins betrokken is bij de serie) een échte historica is. Visueel is dit er een om te onthouden.

Maar eerlijk gezegd: man, man, man wat wordt er veel gepraat voordat er een besluit wordt genomen. Het zijn allemaal prachtige, bijna poëtische dialogen die ze uitspreken, alleen komt het tot niets. Ja, het leidt tot het volgende gesprek óver het mogelijk hebben van de volgende gesprekken. En ga zo maar door.

A Discovery of Witches
© Sky Max

Daarnaast vind ik, en dit kan enigszins controversieel zijn, Matthew Goode geen goede Matthew de Clermont. Het karakter Matthew is een bijna-mythische, charmante, wijze en briljante man. De acteur Matthew is dat allemaal…niet. Hij speelt het karakter alsmaar getergd, zelfs tijdens het (overigens mooi vormgegeven) bedrijven van de liefde. En ook de chemie met de andere hoofdrolspeler Teresa, lijkt minder te zijn.

Het is dan ook Teresa Palmer die deze serie echt draagt. Zij weet precies de juiste hoeveelheid verwarring, verbazing, geluk en kunde uit te stralen. Echt een prachtige prestatie. Ook Lindsay Duncan (Rome) als Ysabeau, de ontwapenende moeder van Matthew spat van het scherm! En tot slot weet gastacteur James Purefoy (The Following) ook immens te overtuigen als Philippe.

Als ik de balans opmaak zijn dus de visuals prachtig, is het verhaal goed maar met wat te veel gepraat en zijn er acteurs van allerlei kalibers. Wat vinden jullie?

Lastig om hier een sluitend cijfer op te plakken, maar voor nu:
Een 7!