7
Wichita van Rijkom geeft "A Christmas Carol (2019) - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 16 januari 2020.
5
0

A Christmas Carol (2019) - Seizoen 1

Deze kerst stond de BBC in het teken van A Christmas Carol. In de driedelige miniserie in de dagen voor kerst werd dit verhaal verteld op een nieuwe, ietwat duistere manier. De hoofdrol was weggelegd voor Guy Pearce die in de rol van Ebenezer Scrooge de moeilijke taak had een ijskoude man een hart te geven. De drie episodes van ieder een uur keken samen weg als een soort film en waren achteraf gezien een toepasselijke start voor de feestdagen. Al moet ik eerlijk zeggen dat de eerste aflevering op zich niet per se zo voelde.

“To pretend on one day of the year that the human beast is not the human beast”

In A Christmas Carol wordt Scrooge bezocht door de geesten uit het verleden, heden en de toekomst. Deze geesten hebben verschillende gedaantes maar allemaal eenzelfde doel: Scrooge doen inzien dat hij boete moet doen voor al zijn fouten. Aan de start van dit avontuur staat zijn oud-zakenpartner Jacob Marley (Stephen Graham, Little Boy Blue) die door zijn verleden na zijn dood maar geen rust weet te vinden. Hij moet zijn oude vriend doen inzien wat hij inmiddels al weet, dat hun verschrikkelijke beslissingen uit het verleden de levens van velen hebben verwoest. Scrooge is echter een norse, eigenwijze man die alles op een logische, strategische manier bekijkt. Kerstmis is in zijn ogen niks anders dan een façade. Een dag die hij omschrijft als “To pretend on one day of the year that the human beast is not the human beast”.

De serie voelt typisch Brits aan. De sfeer en invulling van het verhaal maar ook beelden die gebruikt worden laten een welbekende kwaliteit en duisterheid zien. Een sfeer die ik al vaker bij Britse producties voorbij heb zien komen. Er wordt gebruik gemaakt van mooie speciale effecten. Zoals beelden uit het verleden die via een hoed als dia’s over de muren flitsen. Of een plafond dat ineens een ijsvloer wordt en een gebeurtenis van de onderkant laat zien. Toch zijn niet alle effecten even zorgvuldig aangebracht wat voor wisselende kwaliteit zorgt. Iets dat zeker niet gezegd kan worden over de cast. Met ijzersterke acteurs komt alles erg goed tot z’n recht en laten met name de laatste minuten je met kippenvel achter.

Scrooge heeft zo zijn redenen voor zijn gedrag, zo blijkt na een tripje naar het verleden met de Ghost of Christmas Past (Andy Serkis, vooral bekend door zijn rol als Gollum in Lord of the Rings). Een terugblik naar deze tijd is echter lang niet genoeg om zijn houding om te buigen. Het blijkt dat hij voor nog meer afschuwelijke dingen verantwoordelijk is dan verwacht. Hijzelf lijkt zich er niet van bewust welke schade hij heeft aangericht. In het heden zijn de effecten van zijn daden echter maar al te goed voelbaar. In het bijzonder bij de familie Cratchit.

Met ijzersterke acteurs komt alles erg goed tot z’n recht en laten met name de laatste minuten je met kippenvel achter.

Werknemer Bob Cratchit (Joe Alwyn) worstelt met de vele eisen die zijn baas aan hem stelt en de mate waarin hij afhankelijk van hem is. Mary Cratchit (Vinette Robinson, The A Word) blijkt ook zo haar redenen te hebben om Scrooge te haten en tegelijkertijd bang te zijn voor de gevolgen hiervan. Ze proberen er een mooie kerst van te maken samen met hun kinderen Belinda (Tiarna Williams) en Tim (Lenny Rush). Maar ondanks alles lijkt Scrooge de familie volledig in zijn greep te hebben.

A Christmas Carol wordt in deze serie niet verteld op een manier die voor alle leeftijden geschikt is. Zo is in het bijzonder de Ghost of Christmas Future (Jason Flemyng, The Missing) echt angstaanjagend te noemen wat uiterlijk betreft. Enkele thema’s die besproken worden in het verhaal zijn tevens niet erg kindvriendelijk. Toch weet ook dit kerstverhaal af te sluiten met een einde dat je hart verwarmt. Een tikkeltje clichématig misschien, maar dat hoort bij een kerstverhaal. Bovendien is er natuurlijk weinig artistieke vrijheid wanneer je een wereldberoemd boek uitbeeldt en moeten we het dus doen met de kleine aanpassingen die hier en daar gemaakt zijn.

Een bijzonder weetje waar ik later achter kwam was dat Rutger Hauer oorspronkelijk de rol van bijzonder de Ghost of Christmas Future zou spelen. Helaas overleed hij vorig jaar en werd zijn rol voor die tijd al overgenomen vanwege zijn gezondheidsproblemen. Uiteindelijk vond ik A Christmas Carol alsmaar beter worden. Het verhaal begon wat magertjes met een erg lange introductie en weinig actie. Maar de twee overige afleveringen vertellen een duidelijker verhaal en gooien je als kijker van de ene emotie in de andere. Al met al vond ik het geen slechte poging, hoewel ik wel eens beter heb gezien van deze zender.
Volg A Christmas Carol (2019)
Episode 3
Episode 3