7
Bo Verhoef geeft "Reign - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door Bo Verhoef op 23 Oktober 2013.
1
0

Reign - Eerste aflevering

Bijna alle premières van de nieuwe herfstseries zijn geweest, maar er stond er in ieder geval nog één op het programma van de Amerikaanse zender The CW: Reign! Reign is een serie die je niet snel bij deze zender zou verwachten, aangezien het gaat om een zestiende-eeuwse geschiedenisdrama gecombineerd met hedendaagse muziek, verhaallijnen en gebeurtenissen. Toch bevat de serie typische The CW elementen: een potentiële liefdesdriehoek, een cast met alleen maar aantrekkelijke mensen die vreselijk achterbaks kunnen zijn, en natuurlijk de bijbehorende dramatische gebeurtenissen. Daarbij is een bovennatuurlijk element toegevoegd, dat natuurlijk perfect in het rijtje past van The Vampire Diaries, The Originals en Supernatural.

Het verhaal speelt zich af in 1557 en draait om Mary Stuart (Teen Wolfs Adelaine Kane), een tiener die zal opgroeien tot Mary, "Queen of Scots". Zij leeft sinds haar negende in een klooster, wetend dat ze later zal regeren. Na een bloedige moordaanslag op één van de nonnen, die eigenlijk voor Mary bedoeld was, wordt ze echter naar het Franse hof gestuurd, om veilig bij haar toekomstige echtgenoot, Prins Francis (Toby Regbo, Glorious 39), te zijn. Dit huwelijk staat al gepland sinds dat de twee peuters waren. Ondanks dat het huwelijk al enige tijd gearrangeerd is, betekent dat niet dat Francis snel naar het altaar zal rennen. Dit blijkt tevens wanneer Francis' halfbroer Bash (Torrance Coombs, The Tudors), de zoon van de minnares van de koning, ook enige interesse toont voor Mary. Dit is echter niet het enige probleem: de Franse Koningin Catherine (Megan Follows, Heartland), getrouwd met de Franse Koning Henry II (Alan van Sprang, tevens bekend van The Tudors), is ervan overtuigd dat haar zoon de dood tegemoet zal zien wanneer de Franse prins en de Queen of Scots zich zullen verenigen. Ze is daarom bereid om haar aanzienlijke macht te gebruiken om alles, maar dan ook echt alles, te doen om ervoor te zorgen dat het huwelijk nooit zal plaatsvinden.

Ondanks deze zaken aan het Franse hof, wordt Mary ook herenigd met haar jeugdvriendinnen: Aylee (Jenessa Grant), Kenna (Caitlin Stasey), Greer (Celina Sinden) en Lola (Anna Popplewell). Natuurlijk spelen deze vier meiden niet zomaar een bijrol, maar draaien sommige verhaallijnen ook om hun. Bijvoorbeeld wanneer één van de vriendinnen haar grote liefde verliest en de schuld geeft aan Mary, en een ander terechtkomt in een vrij sexy scène. Als dat nog niet genoeg was zijn er bovennatuurlijke elementen, zoals een geest die Mary steeds op zoekt, een duistere kracht in de bossen rondom het kasteel en ten slotte de voorspellingen van Nostradamus (Rossif Sutherland, ER).

Het lijkt allemaal heel voorspelbaar, maar het is de setting die de serie bijzonder en uniek maakt. Hierdoor denk ik dan ook dat de serie aardig succesvol kan worden. Ik had het niet snel bij The CW verwacht, maar het past eigenlijk wel heel goed in het rijtje van de andere shows van de zender. De hele serie draait om Mary die haar balans probeert te vinden tussen haar tiener zijn en het dragen van de titel Queen of Scots, in een wereld waarin ze niet weet wie ze echt kan vertrouwen. En de manier waarop Adelaide Kane deze rol vervult is fantastisch! Je moet alleen niet teveel fan zijn van de echte geschiedenis, want sommige zaken in deze serie kloppen historisch gezien niet. Maar wat maakt dat uit wanneer je lekker kan genieten van een historisch drama met Gossip Girl elementen, inclusief een cast waar je bij weg droomt!
Volg Reign (2013)
All It Cost Her
All It Cost Her