7.5
Bo Verhoef geeft "Reign - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Bo Verhoef op 8 november 2014.
0
0

Reign - Seizoen 1

Het is alweer een jaar geleden dat ik de recensie over de allereerste aflevering van deze serie schreef. Reign werd destijds aangekondigd als dé nieuwe verrassende serie van The CW. Zo beschouwde ik de serie in ieder geval ook. Ik weet nog dat ik verbaasd was over het feit dat The CW zou komen met een zestiende-eeuwse geschiedenisdrama. Ik zag het toen nog niet in het totaalplaatje van de Amerikaanse zender passen. Nu, iets meer dan een jaar later, ben ik ervan overtuigd dat het perfect binnen de zender past en misschien is het zelfs één van de beste series van The CW van de laatste jaren!

Voor als je nog nooit van Reign hebt gehoord of nog geen aflevering hebt gezien, zal ik even kort vertellen wat de serie inhoudt. Het verhaal speelt zich af in 1557 en draait om de Schotse koningin Mary Stuart (uitstekend gespeeld Adelaide Kane, Teen Wolf). Ze is teruggekeerd naar het Franse hof, waar koning Henry (Alan van Sprang, The Tudors) met een ietwat ijzeren hand regeert, om te trouwen met de Franse prins Francis (Toby Regbo, Glorious 39). Dit huwelijk zou een alliantie betekenen tussen Frankrijk en Schotland, wat in tijden van oorlog natuurlijk een groot voordeel is. Ondertussen kampt ze met de levens en acties van andere personages zoals de Franse koningin Catherine (fantastisch vertolkt door Megan Follows, Heartland), Francis’ halfbroer Bash (Torrance Coombs, The Tudors), haar vier trouwste vriendinnen, en tevens haar hofvrouwen, en natuurlijk alle andere bewoners van het hof. Door al deze verschillende personages en alle gebeurtenissen kan je je dus wel voorstellen dat er genoeg gebeurt in de serie!

De serie houdt zich bezig met alle alledaagse dingen die aan het Franse hof gebeuren. Natuurlijk spelen de relaties tussen alle personages een grote rol, vooral de relaties tussen Mary en prins Francis en zijn vader en moeder, koning Henry en koningin Catherine, zijn erg belangrijk in de serie. Daarnaast spelen de grote gebeurtenissen uit de geschiedenis een grote rol in de serie, want dat is natuurlijk waar het verhaal om draait. De serie zit daarom ook vol met ongeneeslijke ziektes, brute moorden, vele seksueel getinte scènes, sabotage, mysteries en alle liefdesperikelen van jongvolwassenen, getrouwde stellen en minnaars en minnaressen. Vooral de mysteries zijn goed aanwezig, zo krijgt de kijker te maken met een dolende gast binnen het hof, monsters in de bossen en andere bovennatuurlijke evenementen. Reign valt dan ook precies binnen het totaalplaatje van The CW.

Zoals ik eerder al zei. Reign is een zestiende-eeuws geschiedenisdrama. Toch staat drama bij deze serie op één en geschiedenis op twee. Behalve natuurlijk wanneer de gebeurtenissen in dit verhaal uit de geschiedenis juist zorgen voor het dramagehalte van de serie. Er zijn genoeg mensen die zich ergeren aan het feit dat niet alle gebeurtenissen precies zo gaan als in de geschiedenisboeken. Mij boeit dat eigenlijk niet als ik naar Reign kijk. Natuurlijk vertellen ze niet precies het verhaal, het echte verhaal is namelijk te saai en zou voor weinig actie of drama in de serie zorgen. Een jaar geleden zei ik nog dat de serie aardig succesvol kon worden, ondanks de eventuele minpuntjes. Een jaar later en een nieuw seizoen verder zegt dan ook genoeg denk ik. Dus zet je kritiek over de kloppendheid over de gebeurtenissen even opzij en geniet gewoon van deze heerlijke serie.
Volg Reign (2013)
All It Cost Her
All It Cost Her