7
anonymous geeft "Rake - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door anonymous op 30 januari 2014.
0
0

Rake - Eerste aflevering

Fox’ nieuwste serie Rake is donderdagavond in Amerika in première gegaan. Rake is een remake van een Australische serie met dezelfde titel. Hoewel het uitgangspunt van deze Amerikaanse remake hetzelfde is gebleven als die van de Australische, hebben de makers wel aangegeven er een eigen invulling aan te willen geven.

Met Rake maakt Greg Kinnear (As Good as It Gets, Little Miss Sunshine) net als vele van zijn filmcollega’s de overstap van het witte doek naar het televisiescherm. Rake wordt aangeprezen als een advocatenserie met een hoofdpersonage die er dubieuze normen en waarden op na houdt. Geheel in stijl dus van de trend in Televisieland die ik zelf vaak klootzak-tv noem, bij gebrek aan een beter woord, waarin we niet de ouderwetse rechtschapen held volgen, maar een mens met al zijn fouten en gebreken. Nu moet je bij Rake’s Keegan Deane niet meteen aan een Tony Soprano of Walter White gaan denken, maar meer aan Gregory House. Je weet wel, die van House M.D., waarmee deze serie nu al eindeloos vergeleken wordt.

Want Keegan Deane is behalve een briljant advocaat (althans, als we de trailers moeten geloven, maar daar kom ik later nog op terug), ook een losgeslagen gokverslaafde en womanizer. Hij heeft een hoge schuld bij een man waar je blijkbaar geen schulden bij wil hebben, want er wordt iemand op pad gestuurd om Deane er op hardhandige wijze aan te herinneren dat het tijd is om te betalen.

Wanneer hij een zaak aanneemt die hij eerst niet ziet zitten, maar er later blijkt dat zijn cliënt er wellicht is ingeluisd, is Deane’s eerste reactie dat dit hem wel eens heel veel roem en geld op kan leveren. Zijn assistente herinnert hem eraan dat hij dan bovendien een onschuldige man uit de gevangenis kan houden, maar rechtvaardigheid staat duidelijk onderaan het lijstje van deze advocaat.

De zaak brengt daarnaast de reputatie van een hooggeplaatste politieagent en de burgemeester van Los Angeles in gevaar, en dat komt Deane duur te staan. De burgemeester waarschuwt hem dat hij het er niet bij zal laten zitten en uit het feit dat Deane zijn auto geplet terug krijgt nadat deze in beslag was genomen, blijkt dat dit geen loze belofte is. Dit biedt een interessante opzet voor volgende afleveringen, aangezien Deane ook al geplaagd wordt door eerdergenoemde schuldeisers.

Er wordt een trucje uitgehaald waarvan ik het een beetje jammer vind dat hij meerdere malen in één aflevering gedaan wordt. Een scène aan het begin van de aflevering wordt zo opgezet dat je denkt dat Deane hier zijn vriendin komt opzoeken, die geïrriteerd is dat hij veertig minuten te laat is. Dit blijkt echter een prostituee te zijn die Deane regelmatig bezoekt. Later in de aflevering lijkt hij verleid te worden door zijn psychiater, maar dat blijkt zijn ex-vrouw te zijn. Het is in beide gevallen een opzetje om de kijker duidelijk te maken dat Keegan Deane een losbandig leven leidt en niet alles precies is zoals het lijkt. Hetzelfde gebeurt helemaal aan het begin van de aflevering, Deane kijkt een wedstrijd met wat een vriend van hem lijkt te zijn, niet veel later blijkt dat deze ‘vriend’ Deane in elkaar komt slaan omdat hij schulden heeft.

Het is een interessant gegeven om een serie te bouwen rondom een succesvol advocaat die minder succesvol in zijn privéleven is en hier zit absoluut potentie in. Het had mij alleen wel wat minder blijmoedig gekund. Ik doel hiermee op het feit dat Deane nog niet per se naar voren komt als een briljant advocaat, het lijkt meer een beetje gerommel in de marge. Daarnaast lijkt hij, ondanks dat zijn schuldeisers hem vaak bellen, nog redelijk prima te kunnen functioneren in het gewone leven. En hoewel hij een rare relatie heeft met een prostituee en probeert een one-night-stand te hebben in het bed van het zoontje van zijn vriend en dus duidelijk niet heel stijlvol is, is het nog allemaal best wel tam.

Nu is het echter zo dat de originele pilot-aflevering is geannuleerd en later dit seizoen te zien zal zijn. De reden hiervoor is dat de makers deze aflevering te somber vonden voor een eerste kennismaking met de serie. Dus werden er een aantal nieuwe aflevering gemaakt die voorafgaan aan de originele pilot-aflevering, en als een soort inleiding dienen, zodat je niet meteen het tumultueuze leven van Keegan Deane induikt. Het had van mij niet gehoeven; de televisiekijker is allang niet meer de passieve bankzitter wie alles voorgekauwd moet worden. Het zal ze vooral om hoge kijkcijfers te doen zijn geweest, maar helaas was de eerste aflevering nog niet bepaald een kijkcijferkanon.

Ik ga nog even afwachten of Rake uiteindelijk de grenzen durft op te zoeken, de eerste aflevering was in ieder geval nog lang niet zo edgy als de trailers deden geloven.
Volg Rake (2014)
Mammophile